Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug



Het kan MAKKELIJKER
en ZINVOLLER

 

 

 

Bij de start van OAMKB (toen heetten we nog Online Accountants MKB) hadden wij een boekhoudster, die kostte circa 650,- per maand. Zij maakte de verkoopfacturen, boekte de inkoopfacturen en de bank. Per week was ik zelf ook nog zo’n 4 uur per week bezig om de betalingen te doen en de openstaande debiteuren en crediteuren te controleren. Ik haalde daar soms nog foutjes uit en moest dus ook tijd maken om de boekhoudster te instrueren en correcties door te geven.

Vanaf 2012 zijn we administraties gaan automatiseren. Met een paar handige trics, zoals de verkoopfacturen in de software maken, automatische incasso aan de klanten aanbieden en de betaallijst gebruiken in de software (Yuki), hebben we veel tijd bespaard. We hebben nu geen boekhoudster meer nodig en ik ben nu 4 uur per maand kwijt aan de administratie i.p.v 4 uur per week. Dat scheelt ons dus geld en tijd. Ik heb OAMKB hiermee 650,- per maand bespaard EN ik kan veel tijd besteden aan OAMKB.

Nu, een paar jaar later, worden we steeds handiger in het automatiseren van de administratie. We kunnen nu, met de goede afspraken met de klant, tot 70% automatisch laten verlopen. Zo vragen we bijvoorbeeld leveranciers om alleen nog facturen per mail te sturen, omdat dat iedereen tijd scheelt. We betalen zelfs alleen de facturen die digitaal worden aangeleverd. Ik vind het echt zot dat mensen nog een factuur printen, op de brievenbus doen, de postbode de brief laten brengen, de onderneming dit in een map laten stoppen, die vervolgens naar een boekhouder moet worden gebracht of moet worden ingescand en gemaild, die het dan weer handmatig gaat invoeren... Buiten de onnodige handelingen zitten er zoveel momenten in waarin fouten kunnen ontstaan. Echt ongelooflijk eigenlijk he?!

Terwijl het ook zo kan: mail direct je verkoopfactuur naar je klant, deze controleert hem op het scherm, uploadt hem in zijn dropbox en de software doet de rest. Vandaar ook het Echt goed werken. Er is even een andere manier van denken nodig, maar dat levert meteen zo’n verbetering op in ondernemen, milieu (papierloos) en innovatie. Voor onze klanten levert het gewoon meteen winst op in tijd, energie en geld. Niet te vergeten de besparing in kopzorgen (wanneer er weer eens iets mis is gegaan onderweg). Wetende dat applicaties met het jaar gebruiksvriendelijker, sneller en makkelijker worden, snap je toch niet waarom mensen nog zo omslachtig doen?!

Het mooiste is, dat mensen administratie vaak als iets belastends ervaren, een noodzakelijk kwaad. Terwijl, wanneer je administratie goed loopt, je er juist heel veel belangrijke informatie uit kunt halen dat je helpt beslissen wat je volgende stappen met je onderneming zijn: zal ik nu al investeren; zal ik overgaan naar een BV; zal ik een Holding erboven zetten; heb ik een goede verdeling tussen reclame kosten en nieuwe omzet? Noem maar op. Het is mijn missie mensen hierbij te helpen: eerst de administratie automatiseren, dan de onderneming versterken.”


Voor vrijblijvend advies over jouw administratie

Terug naar overzicht