Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug

Horeca adviesbureau

Vele handen maken licht werk, dat is zeker van toepassing op de horeca sector. Van een piepkleine “hole in the wall” cafeetje tot aan een groot buffetrestaurant, je hebt mensen om je heen nodig met uiteenlopende soorten expertise. Met een horeca adviesbureau kom je verder, zij kunnen je bijvoorbeeld helpen met een ondernemingsplan horeca opstellen. Een adviesbureau horeca kan nog veel meer voor je betekenen, zoals het opzetten en bijhouden van de administratie. Zo houd je meer tijd over om echt bezig te zijn in de zaak. Door samen te werken met een advieskantoor horeca heb je een solide basis als bedrijf, en een klankbord die je altijd via internet én in persoon kan adviseren. Zo kun je de maximale potentie halen uit jouw horeca onderneming.

Maak direct een afspraak met het horeca adviesbureau van OAMKB en bespreek vrijblijvend de mogelijkheden.

Horeca adviesbureau helpt je een snelle start te maken

Van alle soorten ondernemingen die je kunt starten behoort de horecasector tot de meest risicovolle investeringen. Er zijn helaas veel ondernemers die het niet halen, en na enkele jaren of sneller de handdoek in de ring moeten gooien. Dat ligt normaal gesproken niet aan het enthousiasme van de ondernemers, maar aan de enorme werkdruk en alle bijkomende verantwoordelijkheden om rekening mee te houden. Dat is waar een horeca adviesbureau hulp kan bieden. Een adviseur met ervaring in deze sector kijkt naar jouw plannen, en biedt maatwerk oplossingen en adviezen waardoor je vanaf de basis een solide bedrijf kunt opbouwen. Want een uitgekiend menu en een warme glimlach zijn heel belangrijk, maar zonder een doordachte zakelijke aanpak is jouw restaurant, bistro, bezorgservice of snackbar gedoemd te mislukken.

Waar moet je rekening mee houden?

Er zijn enorm veel bedrijfsmatige aspecten waar je rekening mee moet houden, laten we eerst eens beginnen met de uitgaven. Want voordat de kassa gaat rinkelen zul je eerst behoorlijk wat kosten moeten maken.

  • Opstartkosten: Je moet eerst zaaien voor je kunt oogsten, de opstartkosten zetten jouw onderneming van meet af aan flink in het rood. Denk bij opstartkosten aan het kopen van een pand, de inrichting verzorgen, apparatuur aanschaffen en nog veel meer zaken die niets te maken hebben met gerechten of drankjes. Je zult deze kosten goed in kaart moeten brengen, niet alleen voor jezelf maar ook zeker voor een bank of andere geldverstrekker wanneer je een lening wilt aanvragen. Jouw horeca adviesbureau kan je een overzicht geven van de meest voorkomende kosten.
  • Terugkerende kosten: Ga je huren in plaats van kopen? Dan gaat er iedere maand al een flink stuk van de omzet in de huur zitten. En dan heb je gas, licht en water, wat gelukkig redelijk voorspelbare kosten zijn. Personeel moet je salaris uitkeren, alleen werknemers op oproepbasis aannemen is niet echt een duurzame oplossing. Zodra je personeel aanneemt zul je ook premies moeten afdragen en een salarisadministratie moeten bijhouden. Zo zijn er flink wat kosten die je steeds weer moet maken, zelfs als er geen klant over de drempel komt.
  • Variabele kosten: Hierbij kun je zaken rekenen als ingrediënten, inkoop van drank, en verbruiksartikelen. Als het druk is liggen deze kosten hoger, maar daar staan ook inkomsten tegenover. Als je de voorraad verkeerd inschat kan je dat flink wat geld kosten. En dan zal er nog marketing nodig zijn om jouw zaak meer bekendheid te geven. Probeer alle mogelijke kosten te voorzien, en reserveer hier een budget voor.

...En de inkomsten?

Het advieskantoor horeca zal je ook de spiegel voorhouden, want veel ondernemers zijn zo druk in de weer met de zaak, dat het privé leven er nogal eens bij inschiet. Maar je moet jezelf ook een salaris uitkeren iedere maand, zodat er ook thuis eten op tafel staat. Het kan een romantische gedachte zijn om een paar jaar te leven van restjes uit de keuken of brood met pindakaas, maar dat is niet realistisch. Ook een geldverstrekker zal vragen welk salaris je aan jezelf zal uitkeren.

Wat kan een adviesbureau horeca voor je betekenen?

Toejuichen hoeft een adviesbureau horeca echt niet te doen, je zult ongetwijfeld al overlopen van het enthousiasme. Waarschijnlijk moet de rem er zelfs op, jouw adviseur houdt je een spiegel voor en zorgt ervoor dat je werkt aan een duurzaam bedrijf, en niet één van de vele horrorverhalen wordt. Hier zijn enkele onderwerpen waarin een horeca adviesbureau je kan bijstaan:

1. Ondernemingsplan horeca opstellen

Voor jezelf en voor een lening afsluiten is het van belang om een ondernemingsplan horeca op te stellen waar alle mogelijkheden én risico’s in benoemd worden. Daarbij wordt gekeken naar de geschatte uitgaven en inkomsten, er vindt een marktanalyse plaats waarbij jouw onderscheidend vermogen wordt bepaald, en interne en externe factoren die de prestaties kunnen beïnvloeden worden in kaart gebracht.

2. Administratie inrichten

Het fundament van ieder bedrijf is de administratie. Laat je adviseren over de beste administratieve software die het werk zoveel mogelijk voor je uit handen neemt. De horecasector wordt door de fiscus enorm streng gecontroleerd, zorg ervoor dat jouw boeken op orde zijn. Zo kun je met een “slimme” kassa en software in de cloud jouw administratie altijd up-to-date houden. En nog beter, door het voorraadsysteem te koppelen aan de administratie weet je ook precies wanneer je nieuwe voorraad moet bestellen.

Voordelen van online administratie

  • Waar je ook bent, je hebt altijd toegang tot je online administratie. Je hebt 24/7 inzicht in de financiële situatie van jouw onderneming
  • Met online administratie maak je je facturen online en verstuur je ze digitaal naar je klant. Je online administratie houdt bij van wie je nog geld krijgt.
  • In de online administratie software maak je makkelijke koppelingen met je bankrekening. Het boekhoudprogramma leest de bankafschriften in. Dit bespaart tijd en verkleint de kans op fouten.
  • Online administratie is veilig: softwareleveranciers van boekhoudprogramma´s hanteren de meest recente veiligheidsmaatregelen.
  • Je bespaart tijd: handmatig invoeren hoeft niet meer. Zo scan je bijvoorbeeld bonnen makkelijk met je telefoon.
  • Je bespaart geld: door de efficiënte manier van werken is je online administratie goedkoper.

3. Aangifte indienen

Zorg ervoor dat je niet teveel belasting betaalt, maar voorkom ook naheffingen door regels die je niet kent. De professionals van jouw adviesbureau kunnen voor jou de aangiftes opstellen en indienen. En wanneer dat nodig is voeren ze ook nog de onderhandelingen of discussies met de fiscus.

Hulp nodig bij een ondernemingsplan horeca opstellen? Informeer naar de mogelijkheden en tarieven bij jouw lokale OAMKB kantoor.

Advieskantoor horeca online en offline

We leven in een moderne tijd, daarbij speelt internet en connectiviteit een belangrijke rol. Van een smartphone om bestellingen op te nemen tot een bestelformulier op jouw website. Ook voor vragen over financiële zaken kun je online terecht bij jouw persoonlijke financieel adviseur, en je kunt administratieve data direct delen. Maar uiteindelijk mag die persoonlijke factor niet ontbreken, houd contact met jouw advieskantoor en onderneem met meer zekerheid.

Met een advieskantoor horeca aan je zijde kun je meer bezig zijn met gerechten en klanten, en hoef je minder tijd te besteden aan administratieve verplichtingen. Plan vandaag nog een afspraak in en ontdek de voordelen van een horeca adviseur aan je zijde.

Meer weten?

Kijk hieronder voor meer informatie: