vraag nu vrijblijvend een offerte aan,
klik hier
Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!

Hoe kies je voor het beste crowdfunding platform?

Wanneer je als ondernemer een briljant idee hebt, maar je kunt de bank niet overtuigen een lening te verstrekken zijn er ook andere mogelijkheden, zoals een crowdfunding platform. De laatste jaren schieten crowdfunding sites als paddenstoelen uit de grond, ieder met hun eigen publiek en aanpak. Wat is het crowdfunding rendement dat je kunt bereiken en hoe haal je het meeste uit crowdfunding?

Is jouw onderneming of idee geschikt voor crowdfunding? Laat het toetsen door de specialisten van OAMKB, vraag direct een offerte aan.

Wanneer is een crowdfunding site de beste keuze?

Er zijn starters die grote successen behalen via crowdfunding, en zijn ook ervaren ondernemers die hun crowdfunding campagne zien floppen. Een crowdfunding platform is niet voor iedereen de beste keuze, stap alleen in deze manier van fondsen werven wanneer het past bij jouw doelstellingen. Bijvoorbeeld:

Als de bank een lening afwijst

Banken zijn vaak conservatief, ze gokken op beproefde ideeën en kijken niet zover vooruit. Dat is jammer maar begrijpelijk. Als je met een zelfgemaakte kunststof duikbril bij de bank binnenstapt als twintiger wordt je snel naar buiten gestuurd. Dankzij crowdfunding platform Kickstarter is de Oculus Rift Virtual Reality headset een groot succes geworden, later kocht Facebook voor twee miljard dit bedrijf over. Een bank kijkt naar het verleden, crowdfunding kijkt naar de toekomst.

Bij crowdfunding verstrekken een heleboel mensen een klein deel van de financiering. Je kunt ervoor kiezen om zelf de leningadministratie te voeren nadat je het geld bij elkaar hebt gekregen. Je kunt de administratie en alle beslommeringen die erbij horen ook overlaten aan een professionele partij, zoals bijvoorbeeld Geldvoorelkaar of Symbid. Crowdfunding is nog relatief nieuw in Nederland en en zal naar verwachting de komende jaren een hoge vlucht nemen.

Bij crowdfunding speelt vertrouwen een grote rol. Iedereen die je een beetje geld leent, doet dat in het vertrouwen dat dat ook weer netjes wordt terugbetaald. Als je dat niet doet, zal het al snel als een lopend vuurtje rondgaan dat je als ondernemer niet te vertrouwen bent. Waar je bij betalingsproblemen met de bank slechts één ‘vijand’ hebt met betalingsproblemen, heb je met crowdfunding meteen vele ‘vijanden’. Aan de andere kant storten de beleggers bij crowdfunding doorgaans kleine bedragen zodat de pijn verzacht wordt door de risicospreiding.

Om de ondernemer  daar tegen te beschermen zullen veel crowdfundingplatforms het ondernemersplan eerst beoordelen op haalbaarheid. Als ze denken dat het niet haalbaar is, zullen ze de aanvraag niet plaatsen.

Misschien heb je in de krant weleens gelezen dat een ondernemer zelf zijn kapitaal heeft vergaard via crowdfunding. Dat kan prima, maar besef dan wel dat je als ondernemer een leningadministratie moet bijhouden. Je moet dus zelf de leningsovereenkomsten opstellen die ook nog eens juridisch waterdicht zijn. Kortom: zelf de eigen crowdfunding regelen kan prima als je maar rekening houdt met de extra administratieve rompslomp.

Als de investeringen relatief laag zijn

Met een plan om een raket te bouwen voor een reis naar Mars heb je veel geld nodig. Dat bedrag zul je met een crowdfunding campagne niet snel bereiken. Met een coolbox om je drankjes te koelen met ingebouwde speaker en blender maak je meer kans. De meeste succesvolle crowdfunding campagnes hebben enkele duizenden tot tienduizenden aan kapitaal nodig, meer crowdfunding rendement is mooi meegenomen. Maar let op…

Als je de gevolgen van succes kunt overzien

Veel crowdfunding platforms hebben te kampen met campagnes die té succesvol zijn. Bijvoorbeeld die high tech koeler van zojuist. Het succes was dusdanig groot dat de ontwikkelaar niet aan de vraag kon voldoen. Door een foutief stuk elektronica viel de kostprijs hoger uit.  Er zit vaak geen limiet op crowdfunding campagnes, dus let op wat je belooft aan jouw investeerders. Bij een crowdfunding lening gaat het alleen om geld, niet om het leveren van producten of diensten.

Een crowdfunding site is niet voor iedereen geschikt, neem contact op met OAMKB voor meer informatie.

Welk crowdfunding platform is de beste keuze?

Je kunt automatisch voor de grootste kiezen; Kickstarter. Maar dan ben jij één van de vele vissen in de vijver, opvallen wordt erg moeilijk. Je kunt misschien beter kiezen voor een kleinere crowdfunding site met een specifieke doelgroep. Dit zijn enkele crowdfunding platforms:

1. Kickstarter. De grote naam in crowdfunding platforms waar vele successen zijn behaald. Denk maar aan de Pebble Smartwatch. Kickstarter controleert welke campagnes toegestaan zijn maar let niet voldoende op de afhandeling na een geslaagde campagne. Er zijn al behoorlijk wat investeerders teleurgesteld.

2. Indiegogo. Deze concurrent is vrijer dan Kickstarter, er wordt vaak een meer persoonlijke band gecreëerd met de investeerders. Zeker voor sociaal gerichte crowdfunding campagnes kan Indiegogo een effectief crowdfunding platform zijn.

3. Geldvoorelkaar. De grootste Nederlandse naam in crowdfunding sites. Deze dienst heeft een andere aanpak, en een stuk zakelijker dan Kickstarter en Indiegogo. Je moet betalen voor een plaatsing, vervolgens kunnen investeerders het project ondersteunen. Hier spreek je echt van een lening, maar het bedrag kan uit vele kleinere bronnen komen. Je kunt hier terecht voor zowel kleine als grote projecten.

Er zijn nog veel meer crowdfunding platforms, welke moet je kiezen en waarom? Neem contact op met OAMKB en speel op zeker.

Crowdfunding platform voor professionals en nieuwkomers

Als je nieuw bent als ondernemer, een creatieve geest met een briljant idee, dan is een crowdfunding platform als Kickstarter of Indiegogo een goede optie. Als je meer ervaring hebt, een gevestigde naam bent en via crowdfunding geld wilt ophalen kun je waarschijnlijk beter voor een dienst als Geldvoorelkaar gaan. Stel jezelf de volgende vragen:

Engagement

Ga je voor de emotie of voor de business proposal? Wil je met de investeerders direct in contact treden of zoek je naar investeerders die geld toekennen en je verder met rust laten?

Hoe lang mag de looptijd zijn?

Heb je een idee naast je normale werkzaamheden, en maakt het niet uit wanneer dit idee uitgevoerd wordt? Of moet jouw plan zo snel mogelijk worden uitgevoerd om een maximaal rendement te behalen?

Wat is het profiel van de investeerder?

Zoek je naar investeerders die geloven in jouw idee? Naar mensen die een verkapte pre-order willen plaatsen? Of een investeerder die graag crowdfunding rendement ziet, simpelweg een lening wil verstrekken met een aantrekkelijke rente?

Stap niet zonder doordacht plan in de wereld van crowdfunding. Vraag een offerte aan bij OAMKB, zo maak je van een crowdfunding campagne een doorslaand succes!