vraag nu vrijblijvend een offerte aan,
klik hier
Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!

Moet jij kiezen voor een Crowdfunding campagne?

Voor het starten van een nieuwe onderneming of product is er altijd geld nodig. Dat kan een persoonlijke investering zijn, op basis van geld uit (een vorige) onderneming of geld geleend van de bank, of de drie F's (Fools, Friends and Family). De laatste jaren is Crowdfunding flink in opmars. Deze manier van financieren kan zeer aantrekkelijk zijn voor de starter, het kan net als elke lening ook risico's met zich meebrengen. Wat kan een Crowdfunding campagne betekenen voor jouw start-up?

Laat jouw idee toetsen door OAMKB en ontdek of Crowdfunding de beste oplossing is. Lees meer over de mogelijkheden en pakketten op deze pagina

Manieren van Crowdfunding

Er zijn twee manieren voor Crowdfunding campagnes die veel overeenkomsten hebben maar tegelijkertijd ook verschillen op enkele cruciale vlakken:

1. Crowdfunding door consumenten
2. Crowdfunding door investeerders

Wat zijn de kenmerken van deze Crowdfunding opties en waar moet je voor kiezen?

Crowd funding door consumenten

Deze is het meest bekend bij het grote publiek, denk aan websites als Kickstarter. Je hebt een idee, je maakt een strakke presentatie en vraagt om een bedrag om dit idee tot stand te brengen. Vaak zijn dit elektronische gadgets zoals een smartwatch, een virtual reality headset, een drone camera of een 3D printer. Hierbij wordt Crowdfunding vaak gebruikt door de investeerder om een product als eerste te ontvangen, vaak met een korting op de verkoopprijs in de winkel.

Kenmerken van Crowdfunding door consumenten

  • Vooral gericht op particuliere investeerders
  • Langere looptijd voor de campagne
  • Investeerder verwacht een product of dienst als tegenprestatie
  • Veel contact tussen Crowdfunding ondernemer en investeerder
  • Lage investeringen per campagne en backer

Crowd funding door investeerders

Deze manier van crowd sourced kapitaal vind je op websites als Geldvoorelkaar. Je biedt een idee aan tegen betaling, dat idee wordt vervolgens aangeboden aan een groot aantal investeerders die een geldbedrag lenen als ze potentie zien in dit project. De projecten kunnen uiteen lopen van een aardappelboer die een nieuw product heeft bedacht met aardappelmeel tot een raket die mensen naar mars kan vervoeren.

Kenmerken van Crowd funding door investeerders

  • Vooral gericht op zakelijke investeerders
  • Kortere looptijd voor de campagne
  • Investeerder verwacht inleg terug met rente als tegenprestatie
  • Weinig contact tussen Crowdfunding ondernemer en investeerder
  • Hoge investeringen per campagne en backer

Niet alle kenmerken zijn in alle gevallen van toepassingen, maar dit zijn de hoofdlijnen. Voordat je een Crowdfunding campagne op gaat starten, moet je weten waar jouw project de meeste levensvatbaarheid heeft. Uiteraard ook of het project levensvatbaar is.

Stap niet alleen in een Crowdfunding traject, de specialisten van OAMKB kunnen je ondersteunen. Neem direct contact op.

De valkuilen van een Crowd funding campagne

Je hebt een fantastisch idee en je start een Crowdfunding campagne. Je vraagt om €250.000,-  maar haalt uiteindelijk €250,- op. Waar ging het mis? Enthousiasme kan een ondernemer verblinden, dit zijn zaken die mis kunnen lopen bij het opstarten van een Crowdfunding campagne:

Het idee is niet vernieuwd genoeg

Met een evolutie op bestaande diensten en producten kun je terecht bij een bank voor een lening. Je bent een aannemer en gebruikt 3D printers om snel en goedkoop huizen te bouwen. Heel bijzonder, maar het is een nieuwe manier om een bestaande uitdaging op te lossen.

Het idee is niet duidelijk over te brengen

Duidelijkheid is van zeer groot belang. Je werkt aan een stuk software die gebruikers samen kan brengen waarmee ze een grote interactiviteit kunnen bewerkstelligen om daarmee coöperatief op internationale schaal concepten mee te ontwikkelen waarbij ze… Zonder duidelijk doel kan het idee nóg zo goed zijn, voor Crowdfunding is het niet geschikt.

De campagne is niet aansprekend

Op het moment dat je een campagne op gaat zetten moet je investeerders gaan overtuigen. Zorg voor een heldere presentatie met een professionele opmaak. Leg het idee uit, geef een tijdlijn aan en onderbouw elke stap in het traject. Een degelijk plan opstellen hoort ook bij het voeren van een Crowdfunding campagne. Voor je geld gaat vragen ben je al aanzienlijke tijd bezig met de voorbereiding van de campagne.

Vraag om het juiste bedrag

Zorg dat de cijfers kloppen. Als je een zuinige €10.000,- vraagt bij de Crowdfunding campagne, moet je daarmee uit de voeten kunnen. Als je één miljoen vraagt, moet je deze investering tot op de laatste euro doorgerekend hebben om investeerders te overtuigen. Veel Crowdfunding campagnes falen niet in de fondsenwerving, maar in het daadwerkelijk realiseren van de dienst of het product. Zorg dat je niet bij die groep hoort!

Kies voor een Crowd funding campagne via OAMKB. Je kiest zelf op welk gebied OAMKB ondersteuning en advies geeft, en welke zaken je in eigen hand houdt. Vraag direct een offerte aan.

Meer interessante topics: (link blog)