vraag nu vrijblijvend een offerte aan,
klik hier
Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!

Wat is crowd-funding en wat kan ik ermee?

In 1997 werd de Amerikaanse tour van de Britse band Marillion gefinancierd met crowd funding. Later kwamen crowd-fundingsites als Kickstarter en de Nederlandse Sellaband met specifieke platformen voor deze nieuwe manier van investeren. Wat is crowd-funding en op welke manier kan het helpen bij de groei van het MKB?

OAMKB kan jouw project toetsen op haalbaarheid voordat je een crowd-funding campagne start. Lees eerst meer over crowdfunding of financiering, of neem contact met ons op.

Wat is crowd-funding?

Bij crowd-funding wordt een lening niet verstrekt door een bank, maar door een aantal (particuliere) investeerders. Via crowd-fundingsites kunnen ondernemers met een innovatief idee of artiesten met een specifiek project geld inzamelen vanuit de “crowd”. Door de risico's te spreiden kunnen innovatieve producten tot leven worden gewekt, en kunnen artistieke projecten worden gerealiseerd.

Bij crowd-fundingsites is er vaak een hoge mate van betrokkenheid tussen de investeerder en de aanbieder. Crowd-funding lijkt haast op een digitale variant van collecteren, alleen wordt er bij crowd-funding vaak een tegenprestatie verwacht. Dat kan een product zijn, een dienst, of een lening met rente. Bekende crowd-fundingsites zijn:

  • Kickstarter: Deze crowd-fundingsite is voornamelijk gericht op de Verenigde Staten maar is tegenwoordig ook in andere landen te gebruiken. Kickstarter wordt vaak gebruikt voor technologische gadgets.
  • Indiegogo: Deze eeuwige nummer twee van de crowd-fundingsites heeft een meer “independent” karakter, maar wordt ook vaak gebruikt voor campagnes die door Kickstarter worden afgewezen.
  • Sellaband: De eerste crowd-fundingsite van Nederland waarbij fans konden investeren in hun favoriete artiest. Deze aanpak lijkt veel op de crowd-funding campagnes van voorgenoemde band Marillion. Sellaband ging in 2010 failliet.
  • Geldvoorelkaar: Dit is de populairste Nederlandse crowd-fundingsite, met pakweg duizend succesvol gerealiseerde projecten met een totaalbedrag van ruim tachtig miljoen euro. Deze site richt zich meer op ondernemers dan een crowd-fundingsite als Kickstarter.

Naast de vraag “wat is crowd-funding?” is er voor ondernemers binnen het MKB een vraag die nog belangrijker is: “wat kan ik met crowd-funding?”

Voordelen van crowd-funding voor de ondernemer

1. Crowd-funding kan een uitstekend marketinginstrument zijn voor ondernemers
2. Met crowd-funding kunnen projecten worden gerealiseerd die via traditionele kanalen niet gerealiseerd kunnen worden
3. Als een campagne niet succesvol blijkt, zijn de kosten voor het opstarten relatief laag
4. Crowd-funding is een goede graadmeter voor de vraag naar een product of dienst

Voordelen van crowd-funding voor de investeerder

1. Investeerders kunnen vaak een tegenprestatie verwachten
2. Innovatieve diensten en producten kunnen gerealiseerd worden
3. De investering per investeerder kan zeer laag zijn, waarmee het risico ook laag is

Crowd-fundingsites in Nederland

Er is een belangrijk verschil tussen de wetgeving in de Verenigde Staten en de wetgeving in de rest van de wereld. Hierdoor zijn er in Europa meer mogelijkheden om crowd-funding in te richten. In Nederland wordt crowd-funding vaak gebruikt om nieuwe en innovatieve producten en diensten te lanceren. Soms zijn dat startups, maar er zijn ook veel ondernemers binnen het MKB die willen doorgroeien of een kans willen wagen met een nieuw product of een vernieuwende dienst.

Geldvoorelkaar.nl is een goede graadmeter voor crowd-fundingsites in Nederland. Zij hebben zowel grote als kleine campagnes kunnen realiseren met investeringen van zowel particulieren als ondernemers. Volgens hun cijfers wordt maar liefst 97% van de campagnes succesvol afgerond. Er vindt ook een toetsing plaats voordat de campagne start, waardoor hier een drempel ligt die bij andere crowd-fundingsites niet altijd aanwezig is. Dit platform werkt op basis van leningen die later betaald worden met rente. Het is dus geen “pre-order” systeem, zoals dat bij crowd-fundingsites als Kickstarter vaak wel het geval is.

OAMKB werkt samen met Geldvoorelkaar.nl voor crowd-funding campagnes in het MKB. Lees meer op deze pagina, of neem contact met ons op voor meer informatie. 

Bij crowd-fundingsites is de band tussen de investeerder en de eigenaar van de campagne vaak heel sterk. In de meeste gevallen is dat een goede zaak. Door de feedback kan een project afgestemd worden op de wensen van de investeerder. Er bestaat echter ook een risico dat een “backer” zich als mede-eigenaar gaat gedragen, dus het is vaak aan te bevelen om een zekere afstand te bewaren.

Moet je een crowd-funding campagne starten?

Met alle crowd-fundingsites wordt het toch heel aantrekkelijk om een campagne op te starten. Baat het niet dan schaadt het niet toch? Dat is niet helemaal waar. Een slechte campagne kan het imago van een merk of eigenaar schade toebrengen. Ga goed voorbereid te werk, en stel jezelf de volgende vijf vragen voor je start:

  • Is jouw idee vernieuwend genoeg?
  • Welke van de crowd-fundingsites is het meest geschikt?
  • Hoeveel tijd en geld moet in de campagne worden gestoken?
  • Op welke manieren wordt er ruchtbaarheid gegeven aan de campagne?
  • Wat zijn de gevolgen als de campagne faalt?

OAMKB kan je begeleiden bij alle aspecten van jouw crowdfunding campagne, van concept tot realisatie. Neem contact met ons op, vraag direct een offerte aan, of leest eerst meer over crowdfunding, financiering, en liquiditeitsbegroting.