Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Zorg dat jouw offerte opvalt!

Meestal ben je niet de enige die een offerte uitbrengt bij een potentiële klant. Alle reden om ervoor te zorgen dat jouw offerte op een positieve manier opvalt. En dat hoeft niet altijd met de laagste prijs. Een beetje creativiteit loont al snel.
Ook een offerte is een hulpmiddel om te verkopen. Hiermee laat je de klant zien dat je zijn bedrijf en de actuele vragen begrijpt. Je speelt daarop in door een fraaie presentatie van jouw aanbod met uiteraard de bijbehorende voordelen voor de klant. Het is dus veel meer dan een opsomming van producten of diensten met een prijs onderaan de streep. En dat is nog maar de inhoud. Want ook voor ‘de buitenkant’ zijn er volop opvallende accenten te bedenken. Met wat extra aandacht zorg je er eenvoudig voor dat je opvalt tussen andere aanbieders.

De uitstraling op papier
Voor een offerte wordt over het algemeen het eigen briefpapier gebruikt, dus dat met de uitstraling van jouw bedrijf. Je kunt het ook spannender maken door de klant meer op de voorgrond te zetten.

  • Gebruik het logo van de klant. Dit kan simpel door het logo in de kop- of voettekst te zetten. Je benadrukt meteen de samenwerking tussen twee bedrijven als de logo’s (even groot) naast elkaar staan.
  • Gebruik de kleuren van de klant. Laat de bedrijfskleuren van de klant zien. Bijv. door titels in de tekst de huisstijlkleur van de klant te geven. Of kies een stijlelement in die kleur, zoals kaders rondom teksten die de voordelen aangeven.
  • Gebruik afbeeldingen. Beelden zeggen meer dan woorden, dus foto’s of andere afbeeldingen maken jouw verhaal sprekender. Let wel op dat je niet té veel beeld gebruikt en kies voor beelden met dezelfde afmetingen. Dat voorkomt een onrustige indruk.

Jouw offerte verdient een persoonlijke, begeleidende brief. Stuur je deze per post, zorg dan voor een persoonlijke noot door met (blauwe) pen een PS toe te voegen. En uiteraard onderteken je de brief zelf en laat je de handtekening niet printen.

Kies een onderscheidende verpakking
Met een klein beetje klantgerichte creativiteit kun je je al snel onderscheiden.
 
  • Een speciale verpakking. Denk aan flessenpost, een houten (wijn)kistje, een papieren cadeautasje of ‘ingeblikt’.
  • Cadeaupapier. Dit maakt direct nieuwsgierig en het maakt het verleidelijk om uit te pakken.
  • Een verpakking op maat. Een omslag zoals die van een menukaart als jouw offerte modulair is opgebouwd. Of een gereedschapskist om aan te geven dat dit ‘dé tools’ zijn om de klantvraag op te lossen.
  • Let op. Maak het niet te gek. Je weet zelf wel hoever je bij jouw klanten kunt gaan. Een ‘gewone’ verpakking kan uiteraard ook. Overweeg bovendien altijd of je de offerte zelf gaat bezorgen. Je kunt eventueel meteen vragen beantwoorden en de klant voelt dat je hem serieus neemt.

Je kunt ook digitaal creatief zijn
Soms worden offertes digitaal verstuurd, waardoor een opvallende uitstraling een stuk lastiger is. Toch kun je je ook digitaal onderscheiden. Bijvoorbeeld door de offerte op cd of usb-stick te zetten en die in een speciale verpakking te versturen. Tip. Verstuur je de offerte per e-mail? Stuur dan per post een vrolijke ansichtkaart met een persoonlijke opmerking en wens de klant succes met het beoordelen van de offerte(s). En als je de offerte per e-mail verstuurt, dan kun je er nog gewoon een papieren versie achteraan sturen.

Bron: ondernemingsdatabank.indicator.nl