Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Zakelijk rijden gaat ten koste van winstgevendheid

Met de auto van en naar het werk rijden kost benzine en die moet worden gedeclareerd. Al die gegevens bijhouden, invullen en doorvoeren kost behoorlijk wat tijd. Tijd van de baas die honderden euro's kost.

Bijna twee derde van de zakelijke rijders in Nederland spendeert minimaal twee uur per maand aan het registreren en invoeren van gereden kilometers en 28 procent zelfs meer dan vier uur.

Dit blijkt uit onderzoek van TomTom Business Solutions onder zakelijke rijders in Europa. Transportorganisatie EVO onderschrijft dat.Een groot deel (43 procent) registreert zijn uren nog altijd op papier, 29 procent gebruikt de computer en 26 procent een mobiel apparaat. Ook blijkt uit de resultaten dat 26 procent weleens verkeerde kilometergegevens opgeeft (21 procent zelfs regelmatig).

Thomas Schmidt van TomTom Business Solutions: “Het is zorgwekkend dat zo’n groot deel van de zakelijke rijders in Nederland verkeerde kilometerclaims maakt. Dit kan schade toebrengen aan de zakelijke winstgevendheid en gevolgen hebben voor naleving van de Belastingwet. Geavanceerde fleet management-technologie helpt bij het vereenvoudigen van het kilometerregistratieproces.''

Volgens EVO, belangenbehartiger van 20.000 logistieke bedrijven met 50.000 busjes, is een chauffeur van een bestelauto van een bedrijf gemiddeld zo'n twintig minuten per dag aan het administreren.

Op jaarbasis vier werkdagen, samen goed voor 800 euro. ,,Per werknemer'', benadrukt de EVO-zegsman.

Een uitzondering geldt sinds begin dit jaar als de vervoerders per chauffeur een verklarig 'Uitsluitend zakelijk gebruik’ bij de fiscus aanvraagt. Dan is de rittenregistratie niet nodig.

Maar in veel gevallen worden busjes ook nog privé gebruikt, aldus een EVO-woordvoerder