Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Woning op de zaak

Er bestaan steeds minder mogelijkheden om de hypotheekrente af te trekken in de zakelijke administratie, dit wordt niet beter in het kabinet Rutte III. Wanneer je de woning op de zaak zet heb je geen last van de aftrekbeperking.

Wat staat er in het regeerakkoord?

Het is mogelijk de aftrek van de hypotheekrente op de eigen woning versneld af te bouwen binnen het nieuwe regeerakkoord. De aftrek in de hoogste tariefschijf wordt momenteel elk jaar verlaagd met een half procent. De afbouw zal in de toekomst sneller gaan met jaarlijks drie procent vanaf het jaar 2020. In het regeerakkoord staat dat de daling door zal zetten tot aan het belastingtarief van 36,93 procent, volgens de laagste schijf.

Woning in de administratie op de zaak zetten

Je kunt de woning opnemen in de administratie als ondernemingsvermogen. Het is dan wel verplicht om de woning naast privé ook voor zakelijke doeleinden te gebruiken. Het zakelijk gebruik moet hierbij op minimaal tien procent van het totaal liggen. Als dat het geval is mag je de woning in de administratie opnemen als zijnde ondernemingsvermogen. Wanneer je deze constructie toepast ben je verlost van de afbouw in de hypotheekrente aftrek. De rente valt dan onder de zakelijke lasten in de administratie en daar geldt de regeling niet voor. Let op: dit geldt alleen voor de IB-ondernemer, dus een eenmanszaak of VOF.

Meer aftrekposten, meer voordeel

Het resultaat kan extra belastingaftrek zijn, hoe hoger je belastingtarief, hoe meer aftrek. We houden hierbij rekening met winstvrijstelling voor het MKB. Daarnaast mag je in de administratie ook andere kosten aftrekken, dat geldt bijvoorbeeld voor onderhoud aan de woning en energiekosten. Wel moet je rekening houden met het privé gebruik van de woning. Dat kun je doen door jaarlijks een percentage van doorgaans 1,8% op basis van de WOZ waarde bij de winst te tellen. Normaal gesproken zal deze bijtelling lager uitvallen dan de totale kosten op de woning.

Nadelen van de woning in de zakelijke administratie

Het is niet alleen rozengeur en maneschijn wanneer je een eigen huis in de zakelijke administratie zet. Bijvoorbeeld wanneer je de woning wilt verkopen, of wanneer je besluit om de bedrijfsactiviteiten te staken, is het mogelijk dat er een boekwinst ontstaat in de administratie. Als er op deze woning is afgeschreven kan dit bedrag behoorlijk oplopen. Je zult dan een som moeten afdragen aan de Belastingdienst, dit is niet het geval wanneer de woning als privé vermogen in de administratie wordt opgenomen. Het is verstandig om aan je financieel professional van OAMKB te vragen een berekening te maken, waarbij de nadelen van een boekwinst wordt afgezet tegen de voordelen van kostenaftrek.

Wanneer kun je deze wijziging doorvoeren in de administratie?

Je kunt niet zomaar een huis in de administratie overhevelen, het betreft namelijk een uitzonderingsgeval. Je mag de woning op naam van de zaak zetten wanneer je een onderneming start, of wanneer je de woning gaat gebruiken voor zakelijke doeleinden. Dit geldt ook voor een ingrijpende aanpassing in het gebruik van de eigen woning. Wanneer je voorheen slechts voor een minimaal deel de woning zakelijk had gebruikt, en nu het grootste deel van de woning wilt inzetten voor zakelijke doeleinden, kun je deze wijziging doorvoeren in de administratie. Het is verstandig om dit te onderbouwen, bijvoorbeeld door een taxatie te laten maken van het pand. Je bewijst dan het zakelijk gebruik van de woning.

Meer informatie? Neem vandaag nog contact op met de financieel professionals van OAMKB. 
 

Februari 2018

 

Woning op de zaak, administratie, online administratie, OAMKB, online boekhouden, boekhouden online, online boekhouding,