Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Whitepaperwoensdag: Van eenmanszaak naar BV

Zonder je te vermoeien met de theoretische achtergrond vind je hieronder hand-vaten en tips over de keuze van eenmanszaak naar B.V. Ook vind je hieronder in het kort wat er voor je verandert.



Keuze van eenmanszaak naar B.V.

Wanneer je winst hoger dan € 75.000,- gaat worden, is dit een signaal om uit te laten rekenen of het voor jou fiscaal voordeliger is om naar een B.V. over te gaan. 
Wanneer je je bedrijf wilt gaan verkopen is het raadzaam om vooraf te laten uitrekenen of het voordeliger is om vanuit de B.V. te verkopen.
Wanneer je de aansprakelijkheid wilt vermijden door een B.V. te starten, is het raadzaam om alternatieven die aansprakelijkheid uitsluiten ook af te wegen: bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering en het opstellen van goede algemene voorwaarden (tip: http://voorwaardenexpert.nl/).
Een B.V. heeft meer status. Dat kan een commercieel voordeel geven.
De B.V. is duurder en heeft meer administratieve verplichtingen, zoals de aangifte vennootschapsbelasting, deponering van de stukken bij de KvK en de verplichte arbeidsovereenkomst van jezelf met jouw B.V. De extra administratieve lasten van de B.V. bedragen minimaal 700,- per jaar.
Wanneer je geld wilt afscheiden van je huidige activiteiten, kun je hiervoor een B.V. gebruiken. Bijvoorbeeld voor pensioen of een andere onderneming.
Jouw accountant of belastingadviseur zal spreken over de keuze tussen ruisende of geruisloze inbreng. Bij een ruisende inbreng, verkoop je je onderneming als het ware aan jouw B.V. Dat moet je tegen een reële waarde doen, die een derde ook voor die onderneming zou betalen. Het kan zijn dat je op de verkoop winst behaalt. Over die winst moet je dan belasting betalen. Dat wordt dus meestal gedaan als de waarde van je onderneming gelijk is aan de boekwaarde en er geen verborgen reserves, goodwill of winst zijn.  Bij starters en eenmanszaken die kort bezig zijn, is er meestal nog geen sprake van goodwill ( tenzij je Facebook heet bijvoorbeeld).
Er is ook de mogelijkheid tot een geruisloze inbreng: dan wordt de onderneming tegen de boekwaarde verkocht aan de B.V. Dan is er dus geen winst en hoef je dus geen belasting te betalen. Jouw accountant kan je vertellen aan welke voorwaarden je dan moet voldoen.
Wanneer  je niet beschikt om € 18.000,- contact te storten in de B.V. kun je door je accountant een verklaring op laten maken wanneer jouw onderneming wel meer waard is dan € 18.000,-. De kosten van zo’n verklaring variëren van € 800,- tot € 1.500,-.
Wanneer je de eenmanszaak  halverwege het jaar inbrengt kun je gebruik maken van de fiscale aftrekposten als eenmanszaak en van de voordelen van de B.V. in dat jaar. Vaak wordt de inbreng met terugwerkende kracht op 1 januari gedaan, omdat de accountant dan maar één jaarverslag hoeft op te stellen. Een slimme accountant heeft zijn werkzaamheden zo geautomatiseerd, dat dit geen obstakel is en je toch van beide voordelen kunt genieten.  De administratieve rompslomp is daarmee ook minder omdat je niet met terugwerkende kracht omzet in een B.V.

Wat verandert er voor jou als je naar een B.V. overgaat?

Je komt op de loonlijst van jouw B.V. Jouw salaris moet van de fiscus bruto minimaal 41.000,- bedragen.
Jouw B.V. is een andere rechtspersoon dan jijzelf. Ook al voelt geld van de zaak als jouw broekzak, juridisch zijn jij en de B.V. 2 verschillende entiteiten. Zo moet je een arbeidsovereenkomst hebben met jouw eigen B.V., waarbij jij tekent als werknemer en je tekent als directeur/eigenaar van de B.V.
Jij bent als werknemer en als eigenaar niet aansprakelijk voor de schulden van de B.V. Alleen als je onbehoorlijk je taken hebt vervuld en dit de oorzaak van het faillissement is, kun je zelf aansprakelijk worden gesteld.  Voorbeelden hiervan zijn: geen administratie voeren, geen cijfers publiceren bij de Kamer van Koophandel, contracten afsluiten waarvan vooraf duidelijk is dat je er niet aan kunt voldoen, frauduleus handelen.
Wijziging van de tenaamstelling, inschrijving KvK, bank, fiscaal nummer. Kortom omzetting brengt administratieve rompslomp met zich mee. Wanneer je gedurende het jaar omzet, is de administratieve rompslomp voor jezelf minder, dan wanneer je met terugwerkende kracht omzet.
Je kunt binnen je eigen B.V. een pensioen opbouwen.

Voorgaande zijn beknopte tips uit de praktijk. Je zal waarschijnlijk nog meer vragen hierover hebben. Laat  jouw accountant het jou goed uitleggen. Als hij of zij het zelf goed snapt, moet hij/zij het jou als ondernemer ook duidelijk kunnen vertellen!  

Wanneer je meer informatie wilt, maak dan een afspraak voor een gratis adviesgesprek met  jouw Online Accountant in de buurt of mail naar info@OAMKB.nl.