Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Werkkostenregeling en uw arbeidsvoorwaarden

Met het ingaan van de nieuwe werkkostenregeling vanaf 2011 verandert er voor u het nodige. We hadden het hier al eerder over. Maar hoe zit het als u door deze nieuwe wetgeving uw arbeidsvoorwaarden moet aanpassen?
Arbeidsvoorwaardenbeleid.
Over de fiscale kant van de werkkostenregeling leest u regelmatig. De maatregel heeft echter ook gevolgen voor uw arbeidsvoorwaarden én voor uw arbeidsvoorwaardenbeleid. Weliswaar hoeft u de nieuwe regeling nog niet meteen in te voeren (daarvoor heeft u tot 2013), maar het is goed om nu al na te denken over hoe u de de nieuwe regeling wilt gaan toepassen binnen uw bedrijf.

Als u op dit moment al onbelaste vergoedingen aan uw personeel verstrekt, moet u met uw personeel afspreken hoe u die vergoedingen straks gaat betalen. Vanaf 1 januari 2014 gelden de nieuwe regels in elk geval én moeten de arbeidsvoorwaarden in de pas lopen met de werkkostenregeling. 
 
Hoe wijzig ik arbeidsvoorwaarden?
Als u de nieuwe regeling gaat toepassen, betekent dit dat u de arbeidsvoorwaarden moet veranderen. Dat mag niet zomaar; daar moeten uw werknemers mee instemmen. Slechts in enkele gevallen mag u daarvan afwijken en kunt u zélf, eenzijdig, die voorwaarden wijzigen.

Niets afgesproken. Heeft u met uw medewerkers niet afgesproken dat u de arbeidsvoorwaarden eenzijdig mag wijzigen, dan betekent dit gelukkig niet dat u nooit meer iets mag veranderen. Maar de eisen die aan verandering worden gesteld, zijn hoog. Het gaat daarbij altijd om een belangenafweging waarbij u als werkgever duidelijk moet kunnen aangeven waarom de belangen van de werknemer moeten wijken voor úw belang.
 
Dit artikel verscheen eerder op ondernemingsdatabank.indicator.nl