Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Vijf tips voor internationaal ondernemen

Vijf tips voor internationaal ondernemen

De creatieve industrie weet dat het buitenland kansen biedt, maar te....

De creatieve industrie weet dat het buitenland kansen biedt, maar te weinig ondernemers doen er echt iets mee. Tijdens een internationaal evenement of handelsmissie krijg je de kans om eerste contacten te leggen, te bouwen aan je netwerk en de taal & cultuur te leren kennen, kortom, om even te ‘snuffelen’ aan het beoogde doelland. Eenmaal thuis rijst de vraag: Wat nu? Niet weten waar te beginnen maakt van de grens plots een hoge barrière.

Maar MKB-ondernemers als Nico Heimans laten zien dat het mogelijk is. De ontwerper wist zijn constructiespeelgoed Triqo in Nederland al succesvol te vermarkten. Als spaaractie werden in totaal zo’n 26 miljoen elementjes weggegeven en enkele miljoenen verkocht. Na afloop lag er vervolgens een draaiboek waarmee Triqo de actie over de grens kon herhalen. Er kwam een webshop en de internationale export begon. Ze zijn regelmatig met het speelgoed op buitenlandse beurzen te vinden. Met name in Australië hebben ze groot succes. Sterker nog, internationaal zijn ze nu succesvoller dan in Nederland!
 
5 tips om internationaal ondernemen behapbaar te maken:

1. Heb je zelf geen commerciële talenten, ga dan met iemand in zee die daar wel over beschikt.

2. Presenteer je product op internationale vakbeurzen. Dat vergt wat investering op het moment dat je nog niets hebt verdiend, maar probeer het desondanks met wat financiële hulp.  Soms gunt een groter bedrijf (mogelijk strategische partner) jou een plekje op zijn beursstand tegen lage kosten.

3. Op een beurs leg je contacten met personen die je een dag later weer vergeten bent. Maak goede aantekeningen van de gevoerde gesprekken en voeg het visitekaartje van je contactpersoon daarbij. Thuisgekomen kun je aan deze gesprekken refereren en vervolgafspraken maken!

4. Zeg nooit zomaar exclusiviteit toe aan iemand die belangstelling heeft voor jouw product. Doe eerst gedegen onderzoek naar het bedrijf en de persoon waarmee je sprak.

5. Misschien wel het belangrijkste: Blijf trouw aan je doelstellingen, waai niet mee met de vele winden die op je afkomen.  Als je er op de beurs een jaar later nog steeds bent, heb je het al aardig gedaan. Wellicht begint het dan pas echt…

Verrassend genoeg blijken vaak deze ogenschijnlijke open deuren de oplossing te zijn. Begrijp me niet verkeerd, internationaal ondernemen vraagt om  uithoudingsvermogen, investeringen in tijd en geld en een flinke dosis lef. Het heeft nogal wat gevolgen voor je bedrijf, maar de beste oplossingen liggen vaak voor de hand. Ga daaraan niet voorbij!

Bron de Ondernemer