Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Stress? 11 tips om te onthaasten!

 Stress? 11 tips om te onthaasten!Elke dag worden we geconfronteerd met honderden taken die we moeten uitvoeren en bombarderen we onszelf met duizenden brokjes informatie die we digitaal consumeren. Vindt u het dan gek dat, als die werkdruk maar lang genoeg aanhoudt, mensen vanzelf in de stress duiken of, nog erger, tegen een burn-out oplopen?

Elke dag worden we geconfronteerd met honderden taken die we moeten uitvoeren en bombarderen we onszelf met duizenden brokjes informatie die we digitaal consumeren. Vindt u het dan gek dat, als die werkdruk maar lang genoeg aanhoudt, mensen vanzelf in de stress duiken of, nog erger, tegen een burn-out oplopen?

11 tips om te onthaasten
Wilt u de controle over uw leven terugkrijgen en een balans aanbrengen tussen werken en leven? Gebruik dan deze tips om dat doel te bereiken.

1. Zoek de balans
Zoek een balans tussen uw productieve tijd en niet-productieve tijd, zonder dat laatste te koppelen aan begrippen als nutteloos, inefficiënt, luieren of saai.

2. Ontspan meerdere keren per dag
Neem de tijd voor uw ontbijt (dus niet in de trein, auto of bus), een kopje koffie. Sla de lunch niet over en lunch niet op uw werkplek. Focus dus op iets eenvoudigs, bijvoorbeeld op uw ademhaling, of doe wat eenvoudige lichaamsoefeningen.

Bent u werkgever? Bied uw personeel dan bijvoorbeeld regelmatig een stoelmassage aan om opgebouwde spanning in het lichaam te kunnen laten wegvloeien. Een ontspannen medewerker produceert meer dan een gespannen medewerker, wordt minder snel ziek en beleeft meer plezier aan het werk!

3. Zet elke dag wat 'kwaliteitstijd' opzij
Laat u door niets verleiden daarvan af te wijken. Ga met de hond wandelen als u die heeft, loop een blokje om, ga joggen of tuinieren. Kortom, werkzaamheden waarbij u met andere dingen bezig bent dan met uw werk.

Zet uw smartphone uit of laat deze thuis als u de deur uitgaat. Als u thuis aan het ontspannen bent, neem in die tijd geen telefoon aan, kijk geen tv of blijf even van uw computer of tablet af!

4. Wees weer eens spontaan
Maak niet voortdurend plannen voor een hele dag, een week of maand. Ga gewoon uit en laat de dingen komen zoals ze op u af komen. Een keer op vakantie zonder planning is misschien ook een idee om uit te proberen.

5. Let eens op de snelheid waarmee u loopt
Wees u bewust van het mogelijk gejaagde tempo. Loop bewust langzamer en neem uw omgeving eens opnieuw op. U hebt nu tijd om om u heen te kijken en te genieten van dingen die u daarvoor niet zag of niet opvielen.

6. Doorbreek routines
Neem eens een andere route naar uw werk dan u gewend bent. Verander de volgorde van handelingen. Bent u rechtshandig? Ervaar dan eens hoe het voelt om dingen met uw linkerhand aan te pakken. Het verhoogt uw bewustwording van zaken. Bovendien wordt u automatisch gedwongen zaken in een lager tempo te doen!

7. Haal de vaart er eens letterlijk uit!
Rij eens 10 kilometer per uur langzamer op de snelweg en houd wat meer afstand tot andere weggebruikers dan u eigenlijk gewend bent. Een jachtige rijstijl heeft niets met 'sportief' rijden te maken. U jaagt alleen uzelf en anderen onnodig op. Onthaast! U bent echt niet veel sneller op de plek van bestemming, wel een stuk relaxter!

8. Laat het werk achter u
Gun uzelf nog even een paar minuten rust, bijvoorbeeld na een intensieve rit in de file, voordat u uw huis binnen gaat. Luister naar wat muziek, haal eens een paar keer heel diep adem en blaas langzaam uit; laat het werk in de auto achter. Morgen is er weer een dag.

9. Spoel de spanning weg
Douchen na het werk kan ook ontspannend en onthaastend werken, al is het maar voor een paar minuutjes. U krijgt daardoor een ander gevoel omdat u eventuele spanning letterlijk wegspoelt.

10. Neem haast niet over
Als een ander haast heeft, betekent dat nog niet dat u zich ook moet haasten. Neem bijvoorbeeld de tijd om thuis de vaste telefoon of uw mobieltje te beantwoorden. Sommige mensen zie ik, zodra de telefoon overgaat, de trap af rennen om te ervaren dat een ongeduldig standje al heeft opgehangen. Als het belangrijk is, bellen ze vast wel een keer terug.

11. De 72 uur-regel van Dr. Phil
Veel mensen die met bepaalde goede voornemens rondlopen, lukt het niet hun gestelde doel te bereiken omdat ze de te ondernemen stappen te lang uitstellen.

Stel dat u, na het lezen van dit artikel, besluit een aantal van de gegeven tips in de praktijk uit te proberen. Doe dat dan binnen nu en 72 uur en u maakt een goede kans dat het lukt!

Naarmate u langer wacht met het in de praktijk toepassen van uw voornemens neemt de kans progressief af dat het u lukt dus geef ik u een laatste onthaastingstip: doe het nu!

Waar wacht u nog op?

Bron: De Zaak

Tags: Onthaasten, Stress, Tips, Zomer, Geduld, ontspanning