Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Starten met een bedrijf, hoe zit het met de BTW?

Je hebt een plan in je hoofd voor een prachtig bedrijf. Voordat je echt gaat starten moet je kosten maken, bijvoorbeeld voor het opstellen van een bedrijfsplan of het ontwerpen van een logo en huisstijl. Maar vanaf welk moment kun je BTW gaan verrekenen, en hoe werkt het eigenlijk wanneer jouw plannen in duigen vallen? Hoe een onderneming starten werkt met betrekking tot de BTW en de fiscus lees je in deze blog. 

Meer weten over een bedrijf starten en de BTW? Neem dan contact op met jouw lokale OAMKB administratiekantoor.
 

Onderneming starten voor de BTW

Wat betreft de Belastingdienst begint jouw carrière als ondernemer lang voordat je de (virtuele) deuren opent van jouw bedrijf. Maar wanneer is een onderneming gestart volgens de fiscus? Dit zijn uiteenlopende criteria waaronder:

Je kunt dus kosten die je maakt voordat je een BTW nummer hebt, in de boekhouding van de toekomstige onderneming zetten. Begin dus op tijd met het inrichten van de administratie.

Starten of stoppen?

Het is best mogelijk dat je probeert een bedrijf op te starten, maar dat jouw plannen uiteindelijk toch niet van de grond komen. Ben je dan al jouw tijd en geld kwijt? Wat de BTW betreft in ieder geval niet, want de Belastingdienst ziet ook het opstarten van het bedrijf als ondernemerschap. Je kunt jezelf ook aanmelden als Startende Onderneming bij de Belastingdienst, waardoor je BTW aangifte kunt doen.

Inschrijving Kamer van Koophandel

Op het moment dat je naar de KvK stapt om jouw bedrijf officieel in te schrijven, zul je ook direct een BTW nummer toegekend krijgen. Je zult vanaf dat moment ook BTW aangiftes gaan indienen. Wanneer je reeds kosten hebt gemaakt ten behoeve van het bedrijf, kun je de Belastingdienst verzoeken om aangifte te doen vanaf het moment dat je kosten hebt gemaakt.

Laat facturen op naam zetten

Wanneer je kosten maakt ten behoeve van de onderneming, moet je de factuur altijd op naam van het bedrijf laten zetten. Zo kun je later de BTW terugvorderen. Bij een eenmanszaak zal het doorgaans niet zo’n probleem staan als de bon op je eigen naam staat, het moet wel een BTW factuur zijn en de uitgaven moet aantoonbaar ten goede komen aan jouw nog te starten bedrijf.

Let op de uiterlijke termijn!

Sinds 1 januari 2019 heb je tot maximaal zes maanden na afloop van het jaar waarin de kosten worden gemaakt de tijd om de BTW terug te vragen. Op het moment dat je als ondernemer wordt gezien voor de fiscus, kun je de BTW aftrekken. Het maakt daarbij niet uit wanneer de inschrijving bij de Kamer van Koophandel plaatsvindt, of wanneer je voor het eerst omzet genereert. Een bedrijf starten begint vaak lang voordat je ‘echt’ aan de slag gaat.

Je kunt een groot deel van de boekhouding automatiseren, zo houd je meer tijd over voor ondernemen. Informeer vrijblijvend bij jouw lokale OAMKB adviseur naar de mogelijkheden.
 

BTW, onderneming starten, bedrijfsplan, OAMKB, accountant,