Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Sponsoring en de Belastingdienst

De economie trekt aan, veel bedrijven hebben extra middelen beschikbaar om te investeren in zaken zoals marketing en sponsoring. Door een vereniging te sponsoren sla je twee vliegen in één klap; je vergroot de bekendheid van jouw merk, product of dienst, en je helpt er een vereniging mee. Uiteraard zal de Belastingdienst ook bij sponsoring om de hoek komen kijken, hoe kun je als ondernemer zelf profiteren van sponsoring?

Er zijn volop manieren om een bedrijf meer in de kijker te spelen. De financieel professionals van OAMKB kunnen voor iedere MKB onderneming de kosten en baten berekenen. Neem contact op voor meer informatie over sponsoring en de belastingdienst.
 

Help de vereniging een handje met sponsoring

Hoewel het steeds beter gaat met de economie en daarmee ook het MKB, zien verenigingen daar vooralsnog weinig van. Het kost veel tijd en moeite om een leuke lokale club overeind te houden, de mankracht weegt niet altijd meer op tegen de resultaten. En dat is jammer, want verenigingen vervullen een belangrijke sociale waarde in de gemeenschap. Daarnaast zijn het plekken waar veel mensen samenkomen, wat lokale clubs heel interessant maakt voor sponsoring door het MKB.

Wat heeft de ondernemer te bieden?

Er zijn verschillende mogelijkheden bij de sponsoring van een vereniging, zo kun je tenues laten maken voor de sportclub of materialen leveren. Het is ook mogelijk om harde euro’s beschikbaar te stellen die de vereniging op een goede manier kan besteden. Waar je ook voor kiest, de fiscus kijkt mee. En de regels voor sponsoring maken de wedstrijd voor de ondernemer niet altijd eenvoudig.

Zakelijk aantoonbaar belang

Het is fantastisch om het gehele elftal in nieuwe shirts en shorts te steken, maar zet er wel het logo van jouw onderneming op. Want de uitgaven ten behoeve van sponsoring zijn alleen aftrekbaar wanneer er een zakelijk aantoonbaar belang is. Voor wat hoort wat dus. Wanneer je geld geeft in plaats van goederen kan het aantoonbaar belang wat lastiger te verklaren zijn, daarom zie je bij sportclubs ook vaak banners langs het veld staan. Reclame maken is een duidelijk zakelijk belang, daarmee is de sponsoring aftrekbaar van de winst uit de onderneming.

Het hoogste rendement

Er zullen ondernemers zijn die gewoon zoveel mogelijk van de investering ten goede willen zien komen aan de vereniging, een duur bord langs het veld en het wisselgeld voor de club zet dan weinig zoden aan de dijk. Bij sponsoring in natura kun je met wat beleid heel efficiënt omgaan met de investering. Let hierbij op eventuele BTW consequenties, vraag je financieel professional om advies. Een logo van jouw merk op een shirt kost wellicht minder dan een enorme vlag aan de gevel, om maar een voorbeeld te noemen. Wanneer je als sponsor echt betrokken bent bij de vereniging is het ook raadzaam om contact te zoeken met het bestuur van de club en ze niet alleen een zak geld aan te bieden, maar mee te denken naar concrete oplossingen. Daar hebben beide partijen baat bij. En met de lokale financieel professional van OAMKB kun je bepalen hoe jouw sponsoring het meeste rendement oplevert wanneer de Belastingdienst aan komt kloppen. Ook accounting is immers teamwerk!

sponsoring, Belastingdienst, OAMKB, online administratie