vraag nu vrijblijvend een offerte aan,
klik hier
Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Wil je weten wat voor jou van toepassing is?
We helpen je graag verder

Ondernemingsplan schrijven, wel of niet?

Ongeveer de helft van de startende bedrijven overleven de eerste vijf jaren niet. De ervaring leert dat de overlevingskans flink verhoogd wordt wanneer de ondernemer goed voorbereid is. Kan een ondernemingsplan daarbij helpen?



Wat is een ‘ondernemingsplan’? Een ‘ondernemingsplan’ is eigenlijk niets anders dan een schriftelijke vastlegging van hoe jij jouw bedrijf wilt opzetten of voortzetten. Zo’n plan kent vijf onderdelen.

  1. De ondernemer. Zijn kennis, ervaring, opleiding, sterke en zwakke punten en motivatie.
  2. De organisatie. Gaat de ondernemer alleen werken of met anderen, de taakverdeling.
  3. De formele zaken. De rechtsvorm, vergunningen, opleidingseisen, bij welke instanties?
  4. De markt. Het product, de doelgroep, concurrenten, leveranciers, ontwikkelingen.
  5. De financiën. Benodigd startkapitaal, prognose van omzet en kosten, benodigd inkomen.

Waarom en voor wie?
Met een ondernemingsplan kun je makkelijk nagaan of je geen belangrijke zaken vergeten bent en of jouw plan haalbaar is. Bovendien kunnen financiers en instanties zo zien of het plan haalbaar is in verband met de aanvraag van benodigd startkapitaal of aanvullend bedrijfskrediet. Iemand die een bedrijf start met behoud van een uitkering is verplicht een ondernemingsplan op te stellen en in te leveren.

Als ondernemer wil je zeker weten of je plannen haalbaar zijn. Natuurlijk ken je je vak en je product, je kent de markt en hebt daar passie voor, maar er komt meer kijken voor een eigen onderneming. Is het echt noodzakelijk om daar een heel schriftelijk plan voor uit te werken?

Hoe moet het eruitzien?
Er is geen vaste vorm voor een ondernemingsplan Als je googelt komt u veel standaardondernemingsplannen tegen die je zó kunt invullen. In zo’n plan is de belangrijke informatie verzameld, maar die moet nog wél persoonlijk gemaakt worden. Moet dat echter wel op papier? Waar moet je op letten?

  • Vraag jezelf dan af of een schriftelijk plan noodzakelijk is. Misschien weet je al genoeg als je alle gegevens op een rijtje heeft gezet.
  • Informeer bij de bank of de uitkeringsinstantie of zij een schriftelijk plan eisen. Een gesprek en een goed financieel plan kan al voldoende zijn.
  • Hoef je geen ondernemingsplan te schrijven of wil je dat niet, loop dan in gedachten toch een standaardondernemingsplan na. Zo ontdek je snel of je geen essentiële zaken vergeten bent.
 
Vergeet de centen niet ...
De belangrijkste vraag is of je er (voldoende) geld mee gaat verdienen. Niemand betaalt je immers nog maandelijks jouw salaris.

Een financiële onderbouwing is dus van wezenlijk belang om inzicht te krijgen en om eventueel bij te kunnen sturen. Bij die onderbouwing moeten de hiernavolgende vragen aan bod komen.

  • Hoeveel inkomen heb je maandelijks nodig?
  • Hoeveel startkapitaal heb je nodig?
  • Hoeveel klanten heb je dan nodig?
  • Heeft je doelgroep voldoende geld?
  • Wat zijn de kosten?
  • Op wat voor belastingfaciliteiten heb je recht?

Een boekhouder kan je helpen bij het opstellen van de financiële onderbouwing. Zo weet je ook zeker dat je alle regels in acht neemt en je optimaal gebruik maakt van subsidies en belastingfaciliteiten. En die boekhouder heb je later toch weer nodig voor je administratie.

Bron: ondernemingsdatabank.indicator.nl


Meest recent Terug in de tijd

Vaker goede info en leuke ondernemersberichten?

Wil je weten wat voor jou van toepassing is?
We helpen je graag verder

Onze app
Blijf op de hoogte! Download hier onze appDe laatste nieuwtjes voor ondernemers, maak afspraken en meer!
Onze app
X