Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Ondernemersavond Zuid-Limburg: vol inspiratie naar huis

Limburgse MKB ondernemers kregen afgelopen maandagavond inspiratie over het Echt goed werken in Ondernemen tijdens dé Ondernemersavond van Zuid-Limburg. En dit nergens minder dan in het oudste en grootste monument van Nederland: Abdij Rolduc in Kerkrade.

OAMKB-partners Marina van Rossum en Edgar Verscharen heette de gasten van harte welkom op deze bijzondere avond. Zij wisten de zaal te boeien met hun presentatie over het online werken van OAMKB en het ondernemerschap. Het werken met een online boekhouding is het verzamelen van data in één systeem. Online boekhouden zorgt dat de cijfers altijd up-to-date zijn en 24/7 inzichtelijk. Het betekenis geven aan deze data is de taak van de financieel adviseur. Op basis van deze betekenis bepaalt de financieel adviseur samen met de ondernemer welke acties ondernomen moeten worden.

Aansluitend kregen de ondernemers een rondleiding door de abdij waarbij al snel duidelijk werd dat Rolduc een bijzondere geschiedenis heeft. Eén van de bijzondere zalen van de abdij is de eeuwenoude bibliotheek met daarin nog originele boeken uit de geschiedenis. Het eerste boek stamt helemaal uit 1104. Tegenwoordig wordt de ruimte ook gebruikt voor kamermuziekconcerten.

Nadat iedereen had genoten van de historische atmosfeer van de abdij nam Joeri Blom van Business Network International (BNI) het voortouw over effectief netwerken. Want wat is er nou belangrijker dan te weten wie er bij je in de zaal zitten? MKB onderneemster Resi Cuypers heeft haar bedrijf in advies en projectbegeleiding. “Om erachter te komen wie er allemaal in de zaal zaten deden we een voorstelrondje. Het was leuk om te horen wat voor diversiteit er in de zaal zat. Zo was er een social media expert, verhuur- en productiebedrijf, printbedrijf, beveiligingsbedrijf en nog veel meer. Erg interessant om ervaringen uit te wisselen met verschillende ondernemers”, vertelt Resi.

Joeri ging in op het belang van mond-op-mondreclame en de ondernemers kregen tips mee hoe je aan goede mond-op-mondreclame komt. Hierbij is een duidelijke missie van belang: waar wil je heen met je bedrijf? Anders is het lastig om aan nieuwe klanten te komen. Begin bij je vaste klanten en vraag: “Weet jij nog iemand? Ik heb namelijk meer business nodig.” Durf jij dat te vragen? Heel veel ondernemers doen dit niet, uit trots, terwijl dit juist dé manier is om nieuwe klanten binnen te halen. Resi Cuypers: “Dit triggerde toch weer een aantal dingen waarvan ik dacht: oh ja, daar moet ik toch weer wat beter aan werken.” 

Ook wijdde Joeri een gedeelte van zijn presentatie aan de theorie van Simon Sinek, auteur van het boek ‘The Golden Circle’. De meeste bedrijven vertellen uit hun hoe: dus wat doet mijn product en wat kan ik voor jou betekenen. Maar wat heel veel ondernemers vergeten is de waarom. Waarom ben jij gaan doen wat je doet? Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet. 

De avond werd afgesloten met een gezellige borrel waarbij ideeën werden uitgewisseld, ondernemers elkaar beter leerden kennen en ze samen verder konden voortborduren op de inspirerende presentaties. Het was een boeiende, leerzame, afwisselende, maar bovenal gezellige ondernemersavond!

April, 2017

OAMKB Ondernemersavond, Zuid-Limburg, Limburg, ondernemers, Abdij Rolduc, Kerkrade