Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Nieuwe subsidiepot voor bestelwagens en schone taxi's

Nieuwe subsidiepot voor bestelwagens en schone taxi'sDe opening van de beurs Ecomobiel valt zo'n beetje samen met de bekendmaking dat er nu ook een subsidiepot wordt aangebroken om de nieuwste milieutechniek te stimuleren voor met name bestelauto's en taxi's.

De opening van de beurs Ecomobiel valt zo'n beetje samen met de bekendmaking dat er nu ook een subsidiepot wordt aangebroken om de nieuwste milieutechniek te stimuleren voor met name bestelauto's en taxi's. Bij aanschaf van een breed pallet aan zuinige en schone modellen mag de ondernemer een aanschafsubsidie tegemoet zien tussen de € 1.250,-  en € 3.000, -

De regeling is zeker het bekijken waard, al was het maar omdat het niet lang zal duren voor sommige steden de toegang voor steeds meer types ‘vervuilende' voertuigen aan banden gaan leggen. Het rijden met de schoonst mogelijke aandrijftechniek is zodoende een investering in de toekomst.

Deze zomer werd de langverwachte subsidie, a € 4500,- , voor de aanschaf van de nieuwste generatie ‘schone' vrachtwagens met zogenaamde Euro6 techniek in ons land eindelijk werkelijkheid. Het effect was tot nu toe overigens gering, om de simpele reden dat veel merken zoiets helemaal niet in huis hadden. Sinds de recent in Hannover gehouden IAA tentoonstelling hebben ze die techniek echter massaal gelanceerd.

Dat is volgens de kenners een niet te onderschatten prestatie, want zoals een woordvoerder van MAN het zegt: ,,Ik schat dat er nooit een Euro7 komt, want dit is al nauwelijks meer te meten. De uitlaatgassen zijn bij de nieuwe Euro6 zo enorm gefilterd en gereinigd dat dat ze in veel opzichten schoner zijn dan de lucht in stedelijke gebieden."

Het kersverse aanbod van dergelijke modellen zal waarschijnlijk flink de belangstelling trekken, want in de transportwereld zoemt het bericht rond dat de Duitse overheid dergelijke ultra schone vrachtwagens volgend jaar korting wil geven op de ‘Maut' (kilometerheffing voor vrachtwagens op de Duitse wegen). Met enkele centen per kilometer loopt dat voor de kilometervreters in de transportsector rap op naar enorme bedragen.

In de stad
Waar de neuzen in de transportwereld al aardig in de juiste richting wijzen, wil dat met de Nederlandse vloot van taxi's en bedrijfswagens nog niet erg vlotten. Strikt zakelijk geredeneerd is dat niet eens erg verrassend, want je hebt het over auto's die sowieso vrij van BPM zijn. De eigenaar schiet zelf er weinig mee op als hij in plaats van pakweg een gewone Fiat Ducato of Doblo bestelauto toch maar voor een CNG (aardgas) versie kiest.

Dat is tamelijk pijnlijk omdat juist taxi-,  koeriers-, service- en distributiebedrijven absolute veelrijders zijn in de binnenstad. En juist dat is bij uitstek de plek waar de stormbal wordt gehesen vanwege een gebrekkige luchtkwaliteit. Vanuit Brussel zijn daar ook al de nodige waarschuwingen over gekomen. In onze eigen tweede kamer stelde men bovendien de vraag waarom er scheppen belastinggeld worden uitgegeven aan fiscale kortingen op schone personenauto's, terwijl die milieuwinst aan de andere kant met scheppen tegelijk wordt weggegooid op plekken waar dat veel pijn doet.

Het resultaat is er nu in elk geval, want sinds begin oktober is er een subsidiepot beschikbaar om juist de betreffende ondernemers te stimuleren om naar schonere alternatieven om te zien. De eisen daarvoor zijn in een een-tweetje van overheidsspecialisten, automobielindustrie en belangenorganisaties vormgegeven. Men wil voorkomen dat de Europese Commissie aan de handrem trekt omdat een bepaalde techniek – zoals elektrisch rijden – wordt bevoordeeld.

Ruim en toch scherp omlijnd
Dat verklaart meteen waarom de nieuwe subsidie aan de ene kant op een scherp afgebakende doelgroep mikt – ondernemers met auto's waar door hun aard geen BPM op wordt betaald – en tegelijkertijd veel ruimte laat om zelf voor een oplossing te kiezen die je aanspreekt. Dat kan gaan over volledig elektrisch of zogenaamd plug-in hybride rijden (oplaadbaar accupakket), maar ook aardgas, LPG en elk andere oplossing die zo'n auto ‘schoon' doet rijden doen in de subsidieregeling mee.

Soms levert dat tamelijk verwarrende regels op. Zo worden Euro6 en EuroVI diesels ook genoemd. Die namen lijken weliswaar veel op elkaar, maar het gaat om respectievelijk lichtere auto's en de zware bedrijfsvoertuigen. Op agentschapnl.nl wordt een en ander in detail uitgelegd.

Tot € 3.000,-
Voor ondernemers met taxi's of bestelwagens zal het veelal gaan om een zogenaamde categorie 1 subsidie van 1.250 euro. Dat is een tegemoetkoming in de meerprijs van extreem schone dieselmodellen, uitzonderlijke zuinige benzineversies en auto's met een affabriek gemonteerde aardgas- of LPG-installatie.

Wie nog een stap verder gaat, kan een categorie 2 subsidie van 3.000 euro tegemoet zijn. Die is weggelegd voor benzinemodellen die minder dan 50 gram CO2 per kilometer uitstoten. In de praktijk heb je het over plug-in hybrides en volledig elektrisch rijdende auto's.

De regeling is, als gezegd,  net ingegaan en duurt voor de meeste soorten auto's tot 1 januari 2015. Dat is namelijk ‘D-day'. door Brussel neergelegd voor het bereiken van de juiste normwaarden van de luchtkwaliteit.

Hoe?
Wie zo'n auto heeft gekocht, kan de subsidieaanvraag richten aan Agentschap NL (Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie). Binnenkort kunnen dergelijke subsidies overigens ook elektronisch worden aangevraagd – papiervrij dus – maar er wordt nog gewerkt aan het systeem ‘eHerkenning'. Daarmee kunnen ook bedrijven dan inloggen bij overheidsorganisaties. Zoiets als de DigiD zoals we die al voor personen kennen.
Auteur: Rob van Ginniken

Tags: subsidie, vergoeding, bestelbus, taxi, belasting, regeling, subsidieaanvraag