Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Meer inzicht in het gedrag van website bezoekers

Meer inzicht in het gedrag van website bezoekers

Je hebt een website, meerdere misschien wel, maar eigenlijk heb je geen idee hoe de bezoekers de website gebruiken. Kunnen ze alles makkelijk vinden? Hebben ze nog meer vragen dan de site kan beantwoorden? Kunnen....

Je hebt een website, meerdere misschien wel, maar eigenlijk heb je geen idee hoe de bezoekers de website gebruiken. Kunnen ze alles makkelijk vinden? Hebben ze nog meer vragen dan de site kan beantwoorden? Kunnen ze makkelijk in contact komen met ons? Vaak is het zo dat bezoekers  zich heel anders gedragen dan je van tevoren voorspeld had.  Er zijn heel veel tools beschikbaar om hier meer inzicht in te krijgen en de ervaring van de bezoeker te verbeteren. Het aanbod is zo groot dat het soms lastig is een keuze te maken. Er zijn verschillende soorten informatie die je door middel van deze tools kunt verkrijgen en analyseren. Kwalitatieve informatie die direct van de gebruiker af komt als feedback en waarbij je direct conctact hebt met de gebruiker. Daarnaast kun je kwantitatieve informatie, in de vorm van cijfers, afbeeldingen en video’s, analyseren door middel van screen recording, heatmapping en webanalytics.  Ik zal er kort een paar bespreken en de 3 beste in elke categorie noemen (volgens www.aboutanalytics.com).

Screen recording & heatmapping
Er zijn veel verschillende manieren om achter het gedrag van bezoekers op je website te komen. Zo is het mogelijk om de exacte bewegingen die een bezoeker maakt met zijn muis te volgen. Daarnaast is het mogelijk om een zogenaamde heatmap te krijgen (zie afbeelding hiernaast) van de plaatsen waar de bezoekers het meest klikken of het meest met de muis aanwezig zijn.

Tips voor het gebruik van de tools en analyse van de gegevens:

    Met een muis beweging heatmap kun je makkelijk zien welk deel van de site het meest interessant is voor bezoekers. Op deze plek zou je bijvoorbeeld de belangrijkste informatie, aanbiedingen of advertenties kunnen plaatsen.
    Het is interessant om te zien waar gebruikers het meest klikken of waar ze uberhaupt klikken. Wanneer bezoekers het meest klikken op plaatsen waar volgens jou niet de belangrijkste informatie staat, kun je je afvragen waarom ze daar klikken. Is de titel en de plaats van de link we goed? Heb je te veel menu’s waardoor het niet meer duidelijk is? Daarnaast kun je bijvoorbeeld zien waar mensen precies klikken. Klikken ze op het woord of eerst ernaast waardoor ze nog een keer moeten klikken? Klikken ze op een plaatje wat nog niet linkt naar een andere pagina?
    Door middel van een screen recording kun je duidelijk zien hoe mensen zich gedragen. Je krijgt letterlijk een opname van de muis bewegingen van een bezoeker. Zo kun je makkelijk zien of ze meteen kunnen vinden wat ze zoeken of hoe ze een formulier invullen.

Top 3 tools in deze categorie:
- ClickTale
    Mouse move, mouse click and attention heatmaps; visitor recordings; conversion funnels
    Prijzen vanaf $99/maand tot $990/maand.
- Crazy Egg
Heatmap, scrollmap, overlay and confetti tool
Prijzen vanaf $9/maand tot $99/maand
- Ghostrec
    visitor recordings, heatmaps, usability test
    50-100 observaties gratis per maand, daarna per observatie $0,03-0,10.

Userfeedback & User Surveys
Userfeedback en user surveys tools helpen je bij het achterhalen van de mening van je bezoeker. User surveys tools geven gedetailleerde rapporten en grafieken over antwoorden die bezoekers en klanten via een gebruikersonderzoek/enquete hebben gegeven. Deze overzichten zijn erg handig bij het analyseren van de gegevens en het verkrijgen van waardevolle inzichten om een bedrijf of website te verbeteren.
Userfeedback tools maken het voor gebruikers makkelijk om een vraag te stellen, een opmerking of idee te plaatsen of om een probleem door te geven. Met userfeedback is de drempel voor de klant naar een bedrijf heel klein en daardoor kun je makkelijk luisteren naar je klanten en reageren op vragen.

Tips voor het gebruik van de tools en analyse van de gegevens:

    Zorg dat je van tevoren vast hebt gesteld wat je wilt weten. Het liefst wil je natuurlijk alles weten wat bezoekers, klanten en lezers denken over je bedrijf of website, maar een lang gebruikersonderzoek is veel minder aantrekkelijk om in te vullen dan een paar kleine vragen.
    Zorg ervoor dat je consistent bent in de meet methoden. Wanneer je op een zelfde schaal later weer meet kun je het verschil goed zien en makkelijk conclusies trekken.
    Ga ervan uit dat zowel nieuwe bezoekers als regelmatige bezoekers een vragenlijst te zien kunnen krijgen, dus let daar ook op bij de vraagstelling en probeer te voorkomen dat nieuwe bezoekers vragen gaan invullen waar ze eigenlijk nog niks over weten.
    Maak categorieën voor soorten vragen/opmerkingen voor het gebruik van Userfeedback tools. Zo kun je alle verzamelde informatie makkelijk opslaan en het antwoord erbij zetten zodat je consistent blijft en niet constant bij een zelfde vraag opnieuw naar het antwoord moet zoeken.

Top 3 tools in deze categorie:
- UserVoice
    Feedback: verzamel, manage, en reageer op feedback van bezoekers.
Helpdesk: handige informatie voor het managen van feedback.
Prijzen gaan van gratis tot $125/maand per gebruiker.
- SurveyMonkey
    Hulp bij het opstellen en verspreiden van enquettes
    Prijzen gaan van gratis tot €800/maand
- OpinionLab
    Feedback: verzamel, manage, en reageer op feedback van bezoekers
    De prijzen van OpinionLab zijn verschillend per bedrijf en waarschijnlijk gebruik.

WebAnalytics
Webanalytics tools verzamelen gegevens over een website die gebruikt kunnen worden bij het optimaliseren van het gebruiksgemak van website. Hierbij moet er vaak een JavaScript-code in de website code geplaatst worden, zodat alle gegevens verzameld kunnen worden.
WebAnalytics tools gegeven door middel van cijfers veel informatie over hoe een website gebruikt wordt en hoe een website bereikt wordt. Een aantal voorbeelden van data zijn aantallen bezoekers, tijd dat bezoekers aanwezig zijn en hoe ze de site hebben gevonden.

Tips voor het gebruik van de tools en analyse van de gegevens:

    Kijk goed naar het verschil tussen publiek dat via betaalde links/advertenties binnen komt en publiek dat via niet betaalde links/zoekmachines binnenkomt.
    Hou bij wanneer je iets verandert of een campagne start, zodat je kunt zien welk effect dit heeft.
    Met de ‘bouncerate’ kun je zien hoe groot het percentage is dat de website weer snel verlaat en dus waarschijnlijk op de verkeerde website zat of niet snel zag wat hij zocht.

Top 3 tools in deze categorie:
- Adobe (Omniture) SiteCatalyst
    Prijs afhankelijk van bedrijf en gebruik pakket
- Coremetrics
    Prijs afhankelijk van bedrijf en gebruik pakket
- Google Analytics
    Gratis

Het vergelijken van deze web analtyics tools is erg lastig, maar omdat er veel bruikbare informatie vandaan komt is het zeker de moeite waard om er eens naar te kijken. In deze Slideshare presentatie is een hele korte vergelijking te zien. Wanneer je begint met web analtyics is het makkelijk om te beginnen met Google Analytics omdat deze tool gratis is en snel laat zien wat er allemaal mogelijk is. Met Coremetrics en Site Catalyst is uiteindelijk meer mogelijk, maar daar betaal je dan ook voor.

Voor meer informatie over online analytics tools en reviews kun je kijken op www.aboutanalytics.com

Bron Ondernemen Blog