Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Let op met prijsstijging en kosten als ondernemer

Je schrijft een mooie offerte uit. Er gaat wat tijd overheen maar dan volgt de acceptatie. Maar door de prijsstijging van materialen en leveranciers moet je haast voor niets werken. Hoe ga je om met prijsstijgingen zonder de klant te verliezen? Hier zijn 4 tips zodat je als ondernemer niet voor onverwachte kosten komt te staan.

Wordt niet de dupe van prijsstijging, bespreek de mogelijkheden met jouw lokale OAMKB adviseur.

1. Hoe lang is de offerte geldig?

Producten in de supermarkt hebben een uiterste houdbaarheidsdatum, waarom zou dit niet het geval zijn bij een offerte? Je kunt eenvoudig een zin opnemen zoals “deze offerte is geldig tot één maand na uitgifte”. Dat betekent overigens niet dat je na een maand de opdracht niet meer aanneemt tegen die prijs, je bouwt wel een zekerheid in. Na het verstrijken van de periode kun je opnieuw bepalen of er sprake is van een prijsstijging of niet. Het zal de klant ook sneller aanzetten tot actie en goedkeuring van de offerte. Wanneer er vragen komen over deze clausule is dat ook weer een mooi contactmoment.

2. Maak afspraken met leveranciers

Wanneer je afhankelijk bent van de kosten die leveranciers rekenen, is het verstandig om goede afspraken met deze ondernemers te maken. Zo kun je de prijzen voor goederen en diensten die je nog mot inkopen laten vastleggen door de leveranciers voor de periode waarin jouw offerte geldig is. Wanneer de leverancier daar niet in mee wil gaan, is dat een teken dat de relatie met deze ondernemer wellicht niet zo sterk is als je zou wensen.

3. Offerte onder voorbehoud

Wanneer je een offerte uitbrengt voor 1000 euro, kun je na acceptatie niet zomaar 100 euro op de offerte zetten vanwege een prijsstijging in de markt. Daar heeft de klant namelijk geen boodschap aan, die heeft een overeenkomst met jou. Je kunt wel duidelijk opnemen in de offerte dat de prijs gebaseerd is op de huidige prijzen voor goederen en diensten, en dat de prijs herzien wordt op het moment van acceptatie. Je kunt daar bijvoorbeeld een marge van 10% bij vermelden, afhankelijk van de kans op een prijsstijging. Zolang je dit kunt verantwoorden zal de afnemer daar geen probleem van maken.

4. Laat de klant de prijsstijging betalen

Je hebt als ondernemer geen glazen bol, maar je kunt vaak wel een voorspelling maken van een eventuele prijsstijging. Je kunt in de offerte opnemen dat er een risico gehanteerd wordt van maximaal 5% op de offerte prijs die je als ondernemer zelf bereid bent te nemen. Eventuele extra kosten komen voor rekening van de afnemer. Wanneer het een project betreft met een langere looptijd zal de klant hier doorgaans begrip voor hebben.

Het kan voor de aanbieder lastig zijn om een offerte uit te schrijven die pas later bevestigd zal worden. Dat geldt met name wanneer er na acceptatie pas investeringen gemaakt worden, en goederen of diensten worden ingekocht. Wanneer je hier naar de klant toe duidelijk in bent, zal dit doorgaans ook positief worden ontvangen. Snijd jezelf niet in de vingers met prijsstijging.

Laat jouw overeenkomsten toetsen door de bedrijfsadviseur, zo voorkom je problemen met bijvoorbeeld een prijsstijging.
 

prijsstijging, prijsstijgingen