Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Je klanten opvolgen via Facebook en YouTube

Je kunt populaire ‘sociale’ websites zoals Facebook en YouTube ook gebruiken voor zakelijke toepassingen, maar dan is een goede opvolging wel een must. Zogenaamde tracking tools kunnen je hierbij helpen. Hoe werken die?



De pagina’s van Facebook
Doorgaans wordt LinkedIn gebruikt om te netwerken in een zakelijke context. Klanten zijn echter ook maar mensen en daarom wordt ook het populairdere Facebook steeds vaker ingezet door handelszaken, verdelers en fabrikanten. Niets belet je dus om - naast jouw privé Facebook-profiel - een extra account aan te maken voor je zaak. Binnen dat profiel kun je dan eventueel afzonderlijke pagina’s aanmaken, bv. voor jouw topproducten. Je krijgt er diverse opties om jouw pagina’s te promoten, o.a. met een post op jouw profielpagina of via een berichtje aan jouw contacten. Zij kunnen zich dan ‘fan’ maken en blijven zo op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

Tip
Via de optie Promoten met een advertentie kun je hier zelfs reclame maken bij een geselecteerde doelgroep. Je bepaalt zelf welk bedrag je hieraan besteedt (min. € 1 per dag).

Hoe tracken?
Hoe kun je nu op de voet volgen wat er precies gebeurt op uw Facebook-pagina’s en wie de ‘fans’ van jouw producten zijn? Dat kan via de Statistieken die je als beheerder terugvindt op elke pagina. Die statistieken zijn onderverdeeld in twee rubrieken: Gebruikers en Interacties. Onder Gebruikers zie je het aantal personen dat jouw pagina bezocht heeft (per dag, per week en per maand). Je kunt ook specifieke details opvragen, zoals geslacht en leeftijd (voor zover Facebook-gebruikers die info over zichzelf vrijgeven). je komt zo ook te weten wie de meest actieve bezoekers zijn en hoeveel mensen jouw pagina leuk of niet leuk vinden. Via Interacties krijg je o.a. een diepere analyse van hoe mensen reageerden op jouw updates. Op die manier merk je snel welke geposte info werkt en welke niet werkt bij jouw klanten.

De kanalen van YouTube
Ook YouTube kun je op een zakelijke manier gebruiken. Je kunt er een videokanaal maken voor de voorstelling van jouw bedrijf, je producten, … (klik hiervoor rechtsbovenaan op je gebruikersnaam en dan op Mijn kanaal). Je kunt je geüploade filmpjes hier in de gewenste volgorde zetten en via Instellingen kun je ze o.a. taggen met trefwoorden, zodat je klanten ze sneller terugvinden. Zij kunnen zich ook inschrijven op jouw kanaal: ze krijgen dan een bericht wanneer je bv. een nieuw filmpje toegevoegd heeft.

Tip
In de menubalk van jouw YouTube-kanaal vind je de tab Modules. Daarin kun je de Beheerder-functie aanvinken. Hiermee creëer je een sociaal platform dat de interactie met je klanten kan opkrikken. Je kunt hier dus een idee (bv. over een nieuw product) of een vraag (bv. over de kwaliteit van jouw klantenservice) posten en zij kunnen dan commentaar geven. Anderen kunnen zelfs stemmen, zodat de meest relevante commentaren vanzelf naar boven komen.

Hoe tracken?
Als je rechtsbovenaan op uw gebruikersnaam en dan op Mijn Account klikt, zie je bovenaan de optie Inzicht. Hier krijg je alle details over de bezoekers van jouw kanaal: hoe vaak en hoe lang je filmpjes bekeken zijn, de populairste video’s, de demografische gegevens van de bezoekers, enz.

Bron: ondernemingsbank.indicator.nl