Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Tesla, fiets, motor, boot, scooter of 2ehands auto van de zaak. Voordelig de weg of het water op met OAMKB!
Download ons eBook

Het nieuwe werken in het MKB: droom of werkelijkheid?

Regelmatig sta ik, net als veel andere Nederlanders, in de file en vraag ik me af waarom er niet meer gebruik wordt gemaakt van thuiswerken, locatieonafhankelijk werken of het nieuwe werken. Medewerkers wordt de mogelijkheid geboden om over alle faciliteiten van kantoor te kunnen beschikken zonder daar fysiek aanwezig te hoeven zijn. Voor veel mensen met een kantoorbaan een uitkomst en een trend die door veel bedrijven in Nederland stevig omarmd wordt. Voor grotere bedrijven zijn er al langer oplossingen en nu lijkt deze droom voor het mkb ook werkelijkheid te worden
.



Voor grotere bedrijven is er de mogelijkheid om gebruik te maken van Microsoft OCS (Office Communication Server). Voor bedrijven met weinig medewerkers is dit helaas een zeer dure, zo niet onbetaalbare, oplossing. Ik was in eerste instantie erg blij met de aankondiging van Micosoft's BPOS (Business Productivity Online Suite), een oplossing die al interessant is voor bedrijven vanaf vijf medewerkers. BPOS is een online samenwerkingsplatform waarbij door middel van webhosting medewerkers kunnen beschikken over productiviteitsoplossingen. Deze oplossing zou voor het mkb twee problemen in één klap oplossen, namelijk het gebrek aan geld voor de aanschaf van eigen servers en software én het gebrek aan gedegen ict-kennis om de complete installatie te configureren en te onderhouden. Ik zou zeggen, goed nieuws.

In de praktijk is BPOS een oplossing op basis van een abonnement dat ondernemers voor elke werknemer kunnen afsluiten bij Microsoft. Dat heeft als voordeel dat de ict-beheerder zich niet meer druk hoeft te maken over beheer, performance van de systemen, koeling of updates. Hij wordt alleen nog maar geconfronteerd met de abonnementskosten. Op het gebied van kennis scheelt het een bedrijf bovendien opleidingskosten want het enige wat er nog van een ict-beheerder wordt gevraagd is het aanmelden van een nieuwe gebruiker. Ik vraag me zelfs af of bedrijven nog wel een beheerder nodig hebben, want voor het aanmelden van een nieuwe gebruiker hoef je geen uitgebreide kennis van netwerken of systeembeheer te hebben. BPOS klinkt daarmee als de perfecte oplossing voor het mkb. Ik wilde wel eens met eigen ogen zien wat BPOS te bieden heeft en heb het zelf dertig dagen gratis op proef aangevraagd. De toekomst zag er al wat minder rooskleurig uit toen bij nadere analyse bleek dat cruciale functionaliteit mist.

 

Lees verder op computable.nl  



Meest recent Terug in de tijd

Vaker goede info en leuke ondernemersberichten?