Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Geef ze een reden om te antwoorden

Wie heeft het initiatief in een verkoopgesprek? Degene die praat of degene die luistert? Op het eerste gezicht lijkt de prater het heft in handen te hebben. Maar er is een probleem. De ander hoeft niet te luisteren. Hij kan ongemerkt afhaken. Of is het oneens, maar doet er het zwijgen toe.

Een ander risico is het doen van aannames. De verkoper doet al pratende enkele veronderstellingen zonder deze te controleren. Ook dat leidt regelmatig tot kortsluiting. Kortom: wanneer de verkoper te veel aan een stuk doorkletst, kan een verkoopgesprek gemakkelijk ontsporen.

Zo krijg je meer informatie

Het is een goede tactiek om iets te vertellen, liefst niet te lang en dan af te sluiten met een vraag. Daarmee betrek je de klant actief in het verkoopgesprek.

Zo maar vragen stellen is echter geen goede gedachte. Het is te direct. Het kan de klant overvallen. Het gevolg is dat hij geen antwoord geeft, of terughoudend is met zijn reactie.

Het is daarom beter om je vraag in te leiden met een reden. Wanneer je mensen een goede reden geeft om je vragen te beantwoorden, zijn ze bereidwilliger om antwoorden te geven.

Bron: Salesquest