Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Foute slogans: 5 blunders en tips

In 1 zin, met 1 kreet, precies zeggen wat je te bieden hebt. Je zoekt ernaar in de kroeg (openingszin), op je website, in je reclame-uiting. We kennen veel foute slogans of slagzinnen, maar wat maakt nou een goede? In deze tweedelige blog 5 blunders en 5 tips, en de sleutel tot effectieve communicatie: op overtuigingsniveau. Nu al overtuigd? Mail naar info@oamkb.nl voor meer informatie over overtuigende slogans. 

De slechtste slogans

Wat vinden we slechte slogans toch leuk! Elk jaar wordt er fanatiek gestemd op de slechtste slogan van het jaar in de slogan verkiezing

Blunder 1: verliefd op je eigen vondst

Er moeten toch vrienden en familie zijn geweest die dit geen goede slogan vonden: “Uw kind ook ons een zorg” (van een kinderdagverblijf!!). En de variant hierop van een installatiebureau: “Uw probleem, ons een zorg”. De bedenker snapt wel wat hij bedoelt, maar de doelgroep kan daar heel anders over denken. Dus vooral: testen, testen, testen. Doe een poll op je social media; vraag iedereen die het horen wil: ‘Waar denk je aan bij deze slogan?’. 

Blunder 2: lege containerbegrippen

Bij de laatste slogan is het ook nog eens volledig onduidelijk om wat voor bedrijf het gaat (in dit geval misschien maar beter ook). Dit is ook precies wat slogans ineffectief maakt: er worden container begrippen gebruikt die je niks zeggen of op elk bedrijf van toepassing kunnen zijn. Voorbeeld: “D66, En nu vooruit”. Bovendien komen ze al snel ‘verkoperig’ over, woorden als: betrouwbaar, snel, professioneel, voordelig, flexibel, duurzaam, klantvriendelijk, klantgericht.

Blunder 3: discutabele humor

Sex sells, wordt vaak gezegd, maar in humor is het gevaarlijk. Onder de slechtste slogans van 2015 viel: ‘Elke paal gaat erin’ (heibedrijf) en van een eierhandelaar: “rechtstreeks van kippenkont tot mensenmond”. 

Ook bij woordspelingen moet je oppassen: “Onze slagers laten u niet in de steak.” 
Ter geruststelling: het overkomt de beste. Mona: “Framboos? Neeee…. framblij!”

Zwarte humor is ook snel discutabel: “Verkoop je goud, als je niet meer van elkaar houdt!” 

Humor blijft natuurlijk persoonlijk. Zo vind ik de genomineerden voor de slechtste slogan eigenlijk wel leuk: ‘Ik cake al naar je uit’ (banket bakker). En van Multivlaai de: “Frequent Vlaaier Kaart”. 

Blunder 4: taalfout in je slogan

“Grenzeloos moeizaam” van een transportbedrijf… 
Van kapper Hairmonie (ook over de merknaam is nagedacht): “Choose your looking”.

Blunder 5: De echte doorsnee-slogans

Merknaam, Uw betrouwbare partner in…. 
Merknaam, Voor al uw …. 
Sowieso is wat mij betreft de tijd van vousvoyeren voorbij. Spreek de lezer aan met ‘je, jij, jullie’ en je maakt sneller persoonlijke verbinding met je doelgroep.

Het omgekeerde effect van de slogan

Uit het onderzoek van Laran, Dalton en Andrade (2011) blijkt dat consumenten een brand, een merk niet als onderdeel van de marketingstrategie zien. ‘Ze zien de merknaam meer als kwalificatie, zoals een kleur of prijs dat doet… Ook al hebben we bij Aldi de associatie van goedkoop en bij Miele de associatie met hoge kwaliteit, het merk geeft consumenten niet het gevoel dat het bedrijf hun koopgedrag wil beïnvloeden’, schrijft Marieke Fransen universitair docent persuasieve communicatie aan de Universiteit van Amsterdam. Een slogan daarentegen geeft consumenten juist wel een ‘verkoperig gevoel’. Daardoor heeft een slogan al snel juist het omgekeerde effect bij mensen. Met name als het in dwingende bewoordingen is gezet: “Koop nu!”.

Benieuwd naar hoe het wel moet? Lees het in de volgende blog!


Met plezier gelezen? 
Deel de blog via Facebook, LinkedIn, Twitter of e-mail. Voor vragen over OAMKB kun je terecht bij info@oamkb.nl.

Mei, 2016
 

Foute slogans 5 blunders en tips, foute slogan, slogan, overtuiging, kreet, belofte, OAMKB, tips, ik cake al naar je uit