Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Foute slogans, 5 blunders en tips - Deel 2

We hebben ze uitvoerig besproken in het eerste deel van deze tweedelige blog: de blunders van foute slogans. Dat je moet letten op taalfouten, geen doorsnee-slogans moet verzinnen en dat humor ook erg gevaarlijk kan zijn. Maar hoe moet het dan wel? Wat maakt nou een goede slogan? Je kunt ook direct contact met OAMKB opnemen voor meer informatie over het bedenken van een goede slogan.

Communiceren op overtuigingsniveau

OAMKB marketing heeft marketing- en communicatiestrategieën ontwikkeld die communiceren op overtuigingsniveau. En wat blijkt: wanneer je met jouw slogan jouw overtuiging deelt, trek je mensen aan die dezelfde overtuiging hebben. Daardoor zijn deze mensen al snel terugkerende klanten en zelfs ambassadeurs voor jouw bedrijf en product! Mits je je beloftes nakomt uiteraard. Dit is ook logisch, want niemand stapt zomaar van zijn overtuiging af. Deze overtuiging moet dan niet alleen blijken uit je slogan, maar uit je hele bedrijfsidentiteit.  

De slogan van OAMKB is Echt goed werken in administratie. De filosofie van Berthold Gunster sluit precies aan bij onze visie. Echt goed werken betekent een probleem als zekerheid zien, en daar je voordeel uithalen: administratie verzamelt alle gegevens en cijfers. Gebruik dit om naar je bedrijfsvoering, ambitie en besparingen te kijken. Dat is wat OAMKB doet: automatiseren van de administratie (dan gaat het helemaal vanzelf), zodat we tijd overhouden om naar cijfers te kijken en te sparren over de volgende stappen.

OAMKB Cuijk, ben jij ook toe aan Pieter?

De eigenaar Pieter Kuenen is iemand die echt alles oplost voor MKB ondernemers. Hij pakt de problemen, maar ook de ondernemers aan, hun bedrijfsstrategie, hun administratie en helpt ze snel en daadkrachtig er (weer) helemaal bovenop te komen. Dit spreekt niet iedereen aan, maar wel de mensen die behoefte hebben aan iemand die hen helemaal uit de brand helpt. De overtuiging is: Pieter zorgt dat het goed komt. Wanneer zijn doelgroep ook de overtuiging heeft dat er iemand nodig is die hen helemaal uit de brand helpt, hebben we een match. Wanneer Pieter zijn beloftes nakomt, heeft hij nieuwe vaste klanten en zelfs ambassadeurs gekweekt. Het aanspreken van zijn doelgroep op overtuigingsniveau heeft hem het afgelopen jaar een verdubbeling van omzet opgeleverd. 

5 tips voor een goede slogan

Een slogan is goed wanneer hij blijft ‘plakken’. Hij bekt lekker, is kort genoeg om te kunnen onthouden, vertelt wat je als doelgroep aan het product hebt en laat je denken of voelen, op overtuigingsniveau. Bovendien moet de slogan aansluiten bij de rest van het bedrijf.

1. Laat het lekker bekken

Door het allitereren van de woorden, klinkt het goed en blijft het hangen: “Heerlijk, Helder, Heineken.” “Today, Tomorrow, Toyota”. 
Rijmen doet het ook goed: “Gillette. The Best a Man Can Get. “100% Bob, 0% op.” “Jazeker, de Hypotheker”.

2. Houd het simpel en kort

“Biertje!” of “Interpolis. Glashelder.” “echt HEMA”. “Gewoon bij Albert Hein”. Minder bekend: “Kip it simpel” (kip snackbar).

3. Vertel de meerwaarde, de belofte

“BCC: low pricing, high service”
“Miele, er is geen betere”

4. Maak een leuke woordspeling

“Er gaat niets boven Groningen”
Hema: “Whats the worst that can happen?”
“PLUS geeft meer”
Gemeente Utrecht: “Hier kunt Utrecht.nl” 

5. Communiceer op overtuigingsniveau

“Media Markt, ik ben toch niet gek.”
“Bloemen houden van mensen”

De beste slogans

Hier hebben we een aantal slogans gepakt in willekeurige volgorde. 

NOKIA: “Connecting People”
 

Nokia Connecting People

De dubbele betekenis van ‘mensen verbinden’ is niet alleen goed gevonden, het verwoordt ook de overtuiging van het bedrijf: wij vinden het belangrijk dat mensen zich verbonden voelen. Deze slogan draagt bij aan het imago van het bedrijf, de merkbeleving. Het is kort, geeft de belofte en heeft een leuke woordspeling. 

Apple: “Think different.” 
 

Apple Think Different

Deze slogan linkt goed, is kort, doet een belofte dat het merk bijzonder is en communiceert op overtuigingsniveau dat ‘anders denken’ bijzonder is. 

Wat opvalt is dat de twee woorden als zin zijn geschreven met een hoofdletter en een punt. Juist die punt doet iets: het maakt de zin absoluut. Alsof het zegt: kijk niet verder, dit is het. Die punt blijven we terug zien: MacBook: “Licht. Jaren vooruit.” Ook een leuke woordspeling met een ambitieuze overtuiging die heel duidelijk onderdeel is van de hele bedrijfsidentiteit. 

Wat de slogan wil zeggen: denk anders, denk buiten de kaders. Het is een statement in de gebiedende wijs: wij denken anders en hoor bij onze ‘club’ door dat ook te doen. Zoals je wellicht van Simon Sinek kent: “Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently. The way we challenge the status quo is by making our products beautifully designed, simple to use, and user friendly. We just happen to make great computers. Want to buy one?” Deze manier van denken en alle producten van Apple zijn een afspiegeling van de solistische Steve Jobs.

Wanneer je de overtuiging deelt om de huidige status uit te dagen, en anders te denken; en je houdt van producten die daarom prachtig ontworpen, simpel te gebruiken en gebruiksvriendelijk zijn, dan koop je alles van Apple: een laptop, tablet, telefoon, televisie, horloge en zelfs een stofzuiger. Door de gedeelde overtuiging ben je fan van Apple. Sterker nog: de echte nerds zijn 2 fanatieke kampen verdeeld: Apple en Samsung. Zo staat op een techforum de 'reclame' de Apple stofzuiger met de slogan: “Introducing.. Apple Ivac... the first Apple product that doesn’t suck.” 

BMW, The Ultimate Driving Machine
 

BMW The Ultimate Driving Machine

Wat mij betreft klinkt deze slogan met recht ‘lekker’. Hij is kort, geeft een duidelijke belofte ultiem te zijn en communiceert de overtuiging dat een auto niet zomaar een vervoersmiddel is, maar een machine om te berijden/besturen/bemannen. 

Mooi gegeven: deze slogan wordt al meer dan 40 jaar gebruikt. Oorspronkelijk was hij bedoeld voor de babyboomers in de jaren ‘70 die net klaar waren met studeren en in hun eerste baan hun hard verdiende geld wilden besteden. In 2006 ging er een gerucht dat BMW een nieuwe slogan zou willen gebruiken om niet zozeer de werkende, maar meer de creatieve bevolking aan te spreken: “A Company of Ideas”. Er ging algauw een petitie rond om aan BMW te laten zien dat de oude slogan moest blijven. Het bleef bij een gerucht en wat mij betreft is dat maar goed ook. 
Bron: BMWblog

Vanuit de marketing vind ik dat het beter is te communiceren wat het product voor je doelgroep betekent, dan hoe geweldig je zelf bent. Tenzij je het als grapje doet: “Wij van WC eend, adviseren WC eend”. Of als je dat op een geniale, innovatieve, narcistische manier doet als Steve Jobs bij Apple deed. 

Wat verder opvalt in de slogan is dat elk woord met een hoofdletter wordt geschreven alsof het allemaal losse zinnen zijn. Daardoor lees je het in staccato op in je hoofd en komt het krachtig en resoluut over. Dit komt ook overeen met heel bedrijfsidentiteit en dat houdt de slogan sterk.

Even een zijsprongetje: wellicht ken je de virale films van BMW, die precies aansluiten bij de overtuiging uit de slogan. De films zijn al oud (2007), maar het zijn nog steeds waanzinnige actiescenes (vooral nr 2) die The Hire heten en de BMW ... in de bijrol hebben. In de hoofdrol zie je sterren als Clive Owen en Madonna. 

McDonalds: “i’m lovin’ it”
 

McDonalds I'm Lovin' It

Ook deze slogan klinkt goed, is kort en doet een belofte. Onmiddellijk valt op dat deze slogan een zinnetje zonder hoofdletters is en als spreektaal is afgekort (lovin’ in plaats van loving). Dit veronderstelt dat de doelgroep dit als onderdeel van zijn of haar verhaal vertelt aan iemand anders. Er is veel te doen over de voedingswaarde van McDonalds, en over het vele afval dat er geproduceerd wordt. Mensen blijven echter komen en dat is toch vooral omdat ze van de ervaring genieten. Daarom staat er ook niet ‘I love it’: door het zinnetje in de onvoltooid tegenwoordige tijd te zetten, duidt het op een handeling die op het moment van spreken bezig is. Als lezer verplaats je je in die positie. Als jij in die positie er ook heerlijk van zou genieten, deel je de overtuiging van de slogan en geeft je dat een positieve houding die tot nieuwe aankopen leidt.  

Parodieën op de slogans 

Noka Parody No Kids Want Our Phones Anymore

Apple Appearance Costs Parody

McDonalds Weight I'm gainin' it parody

Met plezier gelezen? 

Deel de blog via Facebook, LinkedIn, Twitter of e-mail. Voor vragen over OAMKB kun je terecht bij info@oamkb.nl.

Mei, 2016
 

Foute slogans, 5 blunders en tips Deel 2, slogan, marketing, bedrijfsidentiteit, overtuiging, echt goed werken, tips, OAMKB