Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Fooi & horeca-administratie: hoe pak je het aan?


Hard werken in de horeca wordt soms extra beloond doordat de gast meer betaalt dan er in rekening is gebracht. Dat is natuurlijk een prettig financieel extraatje en een mooie uiting van waardering voor je harde werk. In de horeca is het gebruikelijk dat gasten naast de betaling voor de bestelde gerechten en dranken een fooi geven. Moet je hierover dan belasting betalen? En hoe kun je de fooi in de administratie verwerken?

De tijd van dikke fooien zoals in het verleden werd gedaan is wel voorbij. Het pinnen heeft hier zeker een grote bijdrage in gehad. Toch wordt er nog regelmatig een tip gegeven! Met name in horecazaken waar een goede service wordt verleend, de kwaliteit goed is en de verwachtingen van de gasten worden overtroffen, kunnen de inkomsten uit fooien nog altijd vrij hoog oplopen. Toch zie je de fooien niet altijd terug in de boekhouding bij deze zaken.

Ben je op zoek naar een horeca-adviseur of horeca-boekhouder? Neem dan hier contact op met Bas van Kooten van OAMKB Horeca.

Loon of extraatje?

Hoewel het geven van fooi in ons land minder dwingend is dan in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, waar het geven van een tip van minder dan 10% not done is, is het wel gebruikelijk om het salaris van horecapersoneel aan te vullen met een fooi. De gastheer of gastvrouw neemt dit extraatje in ontvangst, maar hij of zij heeft dit geld natuurlijk niet uitsluitend aan zichzelf te danken. Vaak worden de fooien daarom door alle medewerkers verzameld in een tippot. Dan kan het geld aan het einde van een dienst of een afgesproken periode worden verdeeld onder alle medewerkers. Maar er zijn ook horecaondernemers die ervoor kiezen om ieder z’n eigen verdiende fooiengeld te laten houden, met de achterliggende gedachte dat dit iedere medewerker aanzet om zo goed mogelijk zijn of haar best te doen.

Ongeacht de gekozen methode kiezen de meeste horecaondernemers ervoor om de verantwoordelijkheid van de (verdeling van de) fooien bij de medewerkers te leggen. Niet alleen omdat zij er dan zelf geen omkijken naar hebben, maar vooral omdat het dan buiten het loon en dus de salarisadministratie valt en zij er zodoende geen loonbelasting, premies, volksverzekeringen en vakantiegeld over hoeven te betalen. De verantwoordelijkheid ligt dan bij de medewerkers om dit goed te regelen en niet bij de ondernemer.

Moet je btw rekenen over de fooi?

Regel je als werkgever zelf de verdeling van de fooien, dan wordt het gezien als uitkering van loon. Wettelijk gezien ben je dan verplicht om er premies over af te dragen en het in de boekhouding te verwerken. Gaat het buiten het loon om, dan gaat deze regel niet op. Van de werknemers wordt er overigens wel verwacht dat zij de ontvangen fooi zelf administratief verwerken en opgeven bij het invullen van hun aangifte inkomstenbelasting. Dit wel of niet doen is de verantwoordelijkheid van de medewerker zelf.

De fooien zelf houden als horecaondernemer verboden. De Hoge Raad heeft namelijk bepaald dat werkgevers de fooien niet mogen opeisen. Ook niet wanneer het economisch slecht gaat of wanneer het personeel een relatief hoog brutosalaris of iets als gratis maaltijden krijgt. De Hoge Raad is van mening dat werkgevers van fooien van het personeel moeten afblijven. Ook is het niet toegestaan om de fooi op het loon in te houden, omdat het wordt gezien als een extraatje bovenop de normale betaling aan het personeel.

En wat als de fooi gepind wordt of betaald wordt met de creditcard?

Via pinnen of betalen met een creditcard wordt fooi ook vaak digitaal afgerekend. Dan ontvangt niet de werknemer, maar de ondernemer het extra geld. In de wet is vastgelegd dat ook deze fooien buiten de met btw te belasten vergoeding blijft, mits de bedragen door de ondernemer worden doorbetaald aan zijn medewerker(s). Dit wordt in de praktijk vaak opgelost door fooien die met een pinbetaling of creditcard zijn voldaan uit de kas te halen en in een fooienpot te stoppen.

Fooi correct in de horeca boekhouding verwerken

In de wet is het zo geregeld dat je geen btw over fooien hoeft te betalen wanneer het gangbaar is dat je in jouw branche fooien ontvangt. Dit geldt ook wanneer de fooi niet aan het personeel is gericht, maar aan jou als ondernemer. Werk je als horecaondernemer, dan hoef je dus geen btw te betalen over de fooien die je zelf ontvangt. Als de fooi dus aan een zelfstandig horecaondernemer is betaald, moet deze in de horeca boekhouding terug te vinden zijn en omdat het gangbaar is in de horecabranche kun je deze exclusief omzetbelasting boeken.

Wil je meer informatie of wil je jouw horeca-administratie uitbesteden voor een vast bedrag per maand aan een ervaren horeca adviseur/boekhouder neem dan vooral eens vrijblijvend contact op met Bas van Kooten van OAMKB Horeca.

Fooi, horeca administratie