Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Eindejaarstips 2018 om belasting te besparen voor ondernemers

Nu het einde van kalenderjaar 2018 nadert, willen we graag een aantal fiscale eindejaarstips 2018 geven waar ondernemers hun voordeel mee kunnen doen. Er zitten weliswaar geen strikjes omheen, toch zitten er vast enkele waardevolle “cadeautjes” bij.

Wil je precies weten van welke voordelen je in 2018 nog gebruik kunt maken als ondernemer? Neem dan snel contact op met OAMKB en stel jouw “dertiende maand” veilig!

Tip 1: Investeringsaftrek

Bij aanschaf van nieuwe bedrijfsmiddelen is het onder specifieke condities mogelijk om in aanmerking te komen voor extra investeringsaftrek. De kleinschaligheidsinvesteringsaftrek vereist dat je in 2018 tussen €2301,- en €314.673,- investeert in bedrijfsmiddelen voor de onderneming. Wanneer je op het randje van de bovengrens zit is het raadzaam te overwegen om verdere investeringen naar 2019 te verschuiven.

Tip 2: Energie investeringsaftrek

Wanneer de investeringen bij nieuwe bedrijfsmiddelen op de Energielijst 2018 vermeld staan, kun je 54,5% aftrekken. Hierbij geldt een minimum investering van €2500,- voor ieder bedrijfsmiddel. Totaal mag het investeringsbedrag maximaal op 121 miljoen euro liggen. Het is van belang om de investing op tijd te melden. Binnen 3 maanden nadat de opdracht wordt gegeven moet je dit melden via mijn.rvo.nl.

Tip 3: MIA en VAMIL

Bij de aanschaf van bedrijfsmiddelen die milieuvriendelijk zijn kun je in aanmerking komen voor de MIA (Milieu investeringsaftrek) en de VAMIL (Willekeurige afschrijving milieu investeringen). De MIA laat je een maximum van 36% op het bedrag dat geïnvesteerd wordt in mindering brengen op de fiscale winst. Dit percentage hangt af van de impact op het milieu en hoe gangbaar het bedrijfsmiddel is. De VAMIL laat je de investering op ieder moment afschrijven. dit kan een voordeel bieden voor de rente en liquiditeit. De investeringen moeten binnen 3 maanden gemeld worden bij mijn.rvo.nl.

Tip 4: Herinvesteringsreserve

Wanneer je een herinvestingsreserve hebt opgebouwd moet je controleren of de termijn van 3 jaar verloopt in 2018. Als je geen herinvestering maakt voordat de termijn ten einde is, komt de herinvesteringsreserve vrij voor de winst waarmee je belasting moet afdragen op dit bedrag. Als het niet meer mogelijk is een herinvestering te maken kun je aan de Belastingdienst vragen om de termijn te verlengen. De kans op toekenning is wel minimaal.

Tip 5: Bedrijfsmiddelen (niet) verkopen

Als je bedrijfsmiddelen wilt verkopen moet je bepalen wanneer de bedrijfsmiddelen zijn aangeschaft, en of er toen gebruik is gemaakt van de herinvesteringsaftrek. Wanneer binnen 5 jaar weer een verkoop plaatsvindt, geteld vanaf het begin van het kalenderjaar waarin de investering werd gemaakt, zal een deel van de aftrek terugbetaald moeten worden volgens de desinvesteringsbijtelling. Uitstel van verkoop kan dan voordeel bieden.

Tip 6: Uitgaven in 2018 in plaats van 2019

Als 2018 een succesvol jaar blijkt te zijn, kan het verstandig zijn om uitgaven die voor 2019 op de planning staan naar voren te schuiven. Zo kan de fiscale winst verlaagd worden. Onder specifieke voorwaarden is het mogelijk om een voorziening te vormen voor uitgaven die in 2019 of verder gepland zijn. Denk hierbij aan garantie op producten, geplande reorganisatie, onderhoud of een jubileumuitgave voor werknemers.

Tip 7: WBSO aanvragen

Als de organisatie speur- en ontwikkelingswerk uitvoert kun je controleren of het bedrijf aanspraak kan maken op de WBSO. Hiermee kun je de loonkosten en andere uitgaven of kosten voor de projecten verlagen. Er zijn 4 soorten projecten die van toepassing zijn op de WBSO regeling:

Het WBSO voordeel kan verrekend worden via de aangifte voor de belasting, daarbij is de samenstelling van de organisatie een factor.

Tip 8: Aanloopkosten voor nieuwe ondernemingen

Bij het opstarten van een onderneming worden er vaak al zakelijke kosten gemaakt. Deze kosten kunnen afgetrokken worden van de winst. Breng deze aanloopkosten daarom nauwgezet in kaart. Dit kunnen de kosten zijn die gemaakt worden bij marktonderzoek en het inkopen van advies.

Tip 9: Verouderde administratie verwijderen

Onder standaard condities is het verplicht om de administratie voor een periode van 7 jaar te bewaren. De documenten in de administratie voor 2011 kunnen verwijderd worden aan het begin van 2019. Wanneer de aangifte wordt uitgesteld telt deze periode ook mee. Het deel van de administratie dat van toepassing is op elektronische diensten, radio- en televisie omroepdiensten en telecommunicatiediensten moeten 10 jaar bewaard worden inclusief het jaar waarin deze voor het eerst in gebruik werden genomen.

Wil je het jaar ook goed afsluiten? Laat je informeren door de financieel professional van OAMKB en behaal het meeste voordeel. Plan vandaag nog een afspraak in. 

Eindejaarstips 2018, belasting besparen, ondernemers, tips voor ondernemers