Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Tesla, fiets, motor, boot, scooter of 2ehands auto van de zaak. Voordelig de weg of het water op met OAMKB!
Download ons eBook

Efficiƫnter werken in 2011

Je weet zelf hoe belangrijk het is om je beschikbare tijd efficiënt in te delen. Maar er zijn zo veel dringende zaken... Hoe maak je de beste keuzes?



Is het dringend en/of belangrijk? Dr. Stephen R. Covey ontwikkelde een handig model om je te helpen met het stellen van prioriteiten. Verdeel hiervoor een A4 in 4 kwadranten en zet in ieder kwadrant de hiernavolgende woorden.

  1. Prioriteit/kwadrant 1 (linksboven) de woorden: dringend én belangrijk. Let op. Als je alsmaar uit kwadrant 1 werkt, ben je steeds brandjes aan het blussen. Probeer je zaakjes zodanig te regelen, dat je vanuit kwadrant 2 werkt. Dat is het meest efficiënt en effectief.
  2. Prioriteit/kwadrant 2 (rechts hiervan) de woorden: niet dringend, wél belangrijk. Dit is het meest efficiënte en effectieve kwadrant.
  3. Prioriteit/kwadrant 3 (linksonder): dringend, niet belangrijk. Hierin staan activiteiten zoals bijvoorbeeld een dringende oproep van een collega om naar een presentatie te gaan waar je niets aan hebt.
  4. Prioriteit/kwadrant 4 (rechtsonder): niet dringend, niet belangrijk. Veel verkopers zetten administratie in dit kwadrant. Let op. Een slechte administratie kan tot gevolg hebben dat je steeds dringende brandjes aan het blussen bent en dat kost weer veel tijd.

Ben ik de juiste persoon? Je bespaart veel tijd door je grenzen te bewaken. Simpele vragen zoals: “Behoort deze klus tot mijn verantwoordelijkheden?”, “Is dit een taak waar ik sterk in ben?” en: “Kan iemand anders (bijv. de binnendienst) dit beter doen?”

Kan ik deze taken ‘groeperen’? Steeds van taak wisselen, kost je veel ‘opstarttijd’. Je moet er telkens weer ‘inkomen’. Juist het organiseren van taken kan veel tijdwinst betekenen. Bijvoorbeeld enkele keren per dag alle openstaande e-mailtjes en telefoontjes afwerken of van 10.00 tot 11.30 uur koud bellen.

Is dit de beste manier? Moet deze klant wel een offerte hebben of is de kans op een order heel erg klein? Het kán zijn dat een antwoord via e-mail ook al voldoende is. Doe dus nooit moeilijk als het makkelijk kan. Een kort telefoontje is vaak effectiever dan een brief of een e-mail.
 
Dit artikel verscheen eerder op ondernemingsdatabank.indicator.nl 


Meest recent Terug in de tijd

Vaker goede info en leuke ondernemersberichten?