Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Tesla, fiets, motor, boot, scooter of 2ehands auto van de zaak. Voordelig de weg of het water op met OAMKB!
Download ons eBook

Een nieuwe wereld: Het Nieuwe Werken Second Life

Philip Rosedale, de oprichter van Second Life maakt een platform voor het nieuwe werken. Het idee van Philip Rosedale is om een platform te maken waar mensen in een bedrijf, of daarbuiten, zelf een taak kunnen ophalen waarbij de vooraf een prijs aanbieden. 


Website met werkopdrachten
Dus er komt een lijst met opdrachten. Als je die opdracht wil uitvoeren, dan biedt je jouw dienst aan tegen een bepaalde prijs. Op zich is dit niet nieuw, want dit gebeurt al op bijvoorbeeld www. werkspot.nl. Op werkspot.nl kun je een klus aanmelden, waar een vakman dan op kan reageren. Alleen is het wel nieuw als dit binnen een bedrijf gebeurt.  Er zijn diensten binnen bedrijven die je kunt omschrijven als “een klus”. Een afgerond geheel aan werkzaamheden waar je een vaste prijs voor kunt geven. 
Je kunt je ook voorstellen dat dit een doorlopende opdracht is. Belangrijk is dat de taak goed omschreven is en dat de werkzaamheden die voor die prijs gedaan worden ook duidelijk omschreven zijn. 
 
Managers kunnen verdwijnen
In zo’n netwerkorganisatie zijn er geen managers meer nodig die de taken verdelen. De taken verdelen zichzelf. De marktwerking binnen het bedrijf zal er voor zorgen dat  niet geliefde taken beter betaald worden dan populaire opdrachten.  Omdat er prijsconcurrentie is, zal het werk zo efficiënt mogelijk moeten worden uitgevoerd. Wanneer het werk niet goed wordt uitgevoerd zal de opdrachtgever de volgende keer niet meer in zee gaan met die opdrachtnemer. Opdrachtnemers kunnen transparant gewaardeerd worden op hun uitgevoerde werkzaamheden. Het wordt heel inzichtelijk wie zijn werk goed uitvoert, omdat hij referenties krijgt of niet van zijn opdrachtgevers.
 
Verwachtingsmanagement
De verwachtingen van opdrachtgever en opdrachtnemer moeten naadloos op elkaar aansluiten.  Dit vraagt om duidelijke communicatie van zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer. Als het om vaklui en professionals gaat, is het doorgaans de taak van de professional om te zorgen dat de verwachtingen van de opdrachtgever naadloos aansluiten met het werk dat geboden gaat worden. De professional moet immers de taak beter in weten te schatten dat de leek, als het goed is.
Wanneer gedurende de uitvoering van het werk de taken meer of minder werk op blijken te leveren, komt verwachtingsmanagement om de hoek kijken. Ook nu is het de taak van de professional om de verwachtingen van de opdrachtgever, doorgaans de leek,  bij te stellen. Als de prijs moet worden aangepast daardoor is het noodzakelijk om de verwachtingen opnieuw met elkaar af te stemmen, zodat er later geen probleem komt over de factuur.
 
Online Accountants MKB werkt al zo 
Intern besteden professionals werk aan elkaar uit: iedereen doet waar hij goed in is. Over de prijs wordt onderhandeld. De professional die zijn werk niet goed doet, zal de volgende keer niet meer worden ingeschakeld door de andere professional. Zo krijgt de klant altijd de beste professional voor de beste prijs.
 
Pascale Petiet - Oprichter Online Accountants MKB - Dit artikel is ook verschenen op werken20.nl


Meest recent Terug in de tijd

Vaker goede info en leuke ondernemersberichten?

Onze app
Blijf op de hoogte! Download hier onze appDe laatste nieuwtjes voor ondernemers, maak afspraken en meer!
Onze app
X