Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

“Dit was een once-in-a-lifetime kans”

OAMKB Gemert, één jaar na de grote overname

Het was een hectisch jaar voor de mannen van OAMKB Gemert. Adrie van Miltenburg, één van de huidige partners, was de initiatiefnemer om in januari 2016 de activiteiten over te nemen van administratiekantoor J. van der Laan Beheer B.V., nadat deze failliet was verklaard wegens fraude. Samen met OAMKB partner Ben Jenniskens begon hij aan een de grote overname. We zijn nu één jaar verder en heel erg benieuwd wat voor impact zo’n overname heeft op niet alleen de OAMKB-mannen, maar ook de klanten!

Een mooi kantoor hier in het Business Center in Gemert, zijn jullie hier direct begonnen?
Adrie: “Nee, niet direct. Half maart vorig jaar hebben we ons gevestigd in het Business Center in Gemert. Daarvoor zaten we in een ander pand, want het bedrijf waar we de activiteiten van hebben overgenomen zat in het centrum van Gemert. We hebben wel geprobeerd om meteen bij de overname ook de inventaris over te nemen, maar dat bleek uiteindelijk niet mogelijk. We begonnen wel vanuit dat kantoor, want deze locatie was bij de klanten bekend en alle apparatuur en inventaris stond ons ter beschikking. Omdat het al snel bekend was dat de inventaris openbaar geveild zou gaan worden zijn we meteen gaan zoeken naar een passende locatie binnen Gemert.” 

Kunnen jullie iets merken aan het vertrouwen van de klanten naar jullie toe?
Ben: “Je zou inderdaad verwachten dat ze heel hard weglopen en niet weten waar ze heen moeten gaan. Wij zijn echter meteen met een professioneel team gestart om de acute problemen bij klanten op te lossen en vanaf onze komst zijn er nauwelijks klanten vertrokken.” Adrie: “De klanten kijken op van de professionaliteit en zijn erg tevreden met hoe het uiteindelijk allemaal is gegaan. Een mooi voorbeeld is Annemie Delissen. Zij is eigenaar van de Verpleegkundige Zorg Praktijk, een thuiszorgorganisatie die gespecialiseerde zorg bij de cliënt thuis levert. We komen beiden uit Elsendorp dus hebben heel wat bij te praten over ondernemerschap en bedrijvigheid. Annemie: “Wij hebben met diverse zorgverzekeraars overeenkomsten en declareren aan instellingen en particulieren en zijn hierdoor verplicht om een accountantsverklaring te overleggen. In 2015 was het effe hectisch! Je hebt jaren een accountant in armen genomen die ik dacht goed te kunnen vertrouwen maar helaas. Hij had een andere visie! Het ‘vertrouwen’ is de basis van een goede samenwerking en die is te grabbel gegooid. Gelukkig stond dit enthousiaste team zelfstandige ondernemers klaar om in het diepe gegooid te worden en de littekens van de vorige over te nemen wat zeker op verrassingen zou stuiten! Een uitdaging voor deze toppers! Ondanks de grote achterstanden is het gelukt om de accountantsverklaring tijdig te verstrekken, waardoor de Verpleegkundige Zorg Praktijk in 2016 geen enkel nadeel heeft ondervonden. Er zijn heel wat lijken uit de kast gekomen, maar hoe deze mannen de zaak aanpakken, chapeau! Echte ondernemers met geen 9-5 mentaliteit, ze weten waarover ze praten en hebben ieder een expertise. Ik heb nog geen één vraag onbeantwoord gehad, fijne mensen die zich voor mijn bedrijf ‘top’ inzetten.”
Adrie: “Het vertrouwen van de klant is erg belangrijk en zeker de communicatie naar de klanten had vanaf dag 1 een hoge prioriteit. Ook de curator en het overgebleven personeel werkten uitstekend mee. Er was echter geen volledig bestand aanwezig van waaruit wij met de relaties konden communiceren. Dat was met name de eerste weken maar ook in de daaropvolgende maanden een groot probleem. Ik zag echter dat de klanten deze inspanningen van ons team waardeerden en ook begrepen dat het geen makkelijke klus was. Er was een grote achterstand op het werk. De eigenaar had wel gefactureerd, maar in veel gevallen niets gedaan. Om de klanten niet dubbel te laten betalen heeft OAMKB Gemert gezorgd dat alles weer up-to-date werd gebracht.” 

En de medewerkers die daar zaten, zijn zij ook tevreden met hoe het is gegaan?
Ben: “De medewerkers werkten de eerste periode nog in opdracht van Ilona van de Klundert, de curator van Taylor Wessing. Ilona gaf aan dat we hen ook mochten inzetten om voor ons te werken en dit ging best goed. Het personeel had ook dezelfde missie als wij; namelijk schadebeperking voor de klanten.” Adrie: “De klanten hebben een grote som geld verloren en we hebben daarom ook veel rekening gehouden met de opgelopen schade. We kunnen geen honderd offertes uitbrengen, dus we hebben gezegd: de prijs die de klanten in 2015 bij Van der Laan betaalden, dit bedrag houden we aan in 2016. Omdat Van der Laan een lager maandbedrag hanteerde dan wij, is dit wel gunstig geweest voor de klanten. Het is heel fijn dat Ilona het zo goed heeft aangestuurd, daar ben ik erg positief over. Met wat ze had aan kennis heeft ze zowel ons als het personeel een reëel beeld geschetst.”  

Wel een grote stap zo’n overname, heeft deze tot jullie samenwerking geleid?
Ben: “Het begon toen we een keer met alle partners in Marbella, Spanje, waren voor teambuildingsdagen. Adrie: “Alle partners van OAMKB gingen mee en Ben en ik lagen toevallig samen op één kamer.” 

Dat klikte blijkbaar goed..
Adrie: “Kort nadat we uit Spanje terugkwamen kreeg ik mee dat J. van der Laan Beheer B.V. failliet was. Aangezien ik zelf geboren en getogen ben in Gemert, had ik de interesse wel om weer in Gemert een bedrijf te starten, zeker ook door de kans om iets positiefs bij te dragen. Maar ik besefte me ook dat, mocht ik het willen overnemen, dat ik dat niet alleen zou kunnen doen. Omdat ik bij Ben op de kamer lag in Spanje en hij mij verhalen vertelde over zijn vorige functie in het nabijgelegen Boekel dacht ik: eens kijken of Ben interesse heeft om het te willen proberen.”

En Ben had interesse!
Adrie: “Ja inderdaad en uiteindelijk ging het allemaal heel snel. Echter doordat Van der Laan zelf zijn jaarrekeningen opstelde waren er geen betrouwbare cijfers wat de overname wel ongewis maakte. De curator heeft echter een realistisch verhaal voorgelegd qua omzet, wat voor organisatie het was en hoe er werd gewerkt. Ze had vrij inzichtelijk hoe het ervoor stond en heeft alles heel goed gecommuniceerd. Het idee om zo te beginnen, daar ben ik nog steeds heel enthousiast over.”

Wat is er gebeurd met jullie eigen OAMKB vestigingen?
Ben: “Adrie had met drie andere partners in Eindhoven een OAMKB vestiging en ik in Venray.” Adrie: “In Eindhoven heb ik het aangegeven dat ik het samen met Ben wilde proberen. Maar garantie heb je natuurlijk niet, ik moest het eerst aan de curator voorleggen met het idee: niet geschoten, altijd mis.” Ben: “We hebben nu een maatschap met vestigingen in Eindhoven en Gemert. Daarnaast heeft iedere partner zijn eigen vestiging. We zitten online en offline altijd in de buurt.”

Hoe is het om in Gemert een onderneming te starten?
Ben: “We voelen ons echt welkom hier. Zowel in Gemert zelf als in het Business Center.” Adrie: “We zijn ook lid geworden van de BKG (Bedrijvenkontakt Gemert-Bakel). Dit is een vereniging voor de Gemertse ondernemers om het ondernemersklimaat binnen Gemert-Bakel te stimuleren en motiveren. We zijn door hen geïntroduceerd en hebben een interview bij ons gehad. Zo hebben we ons echt kenbaar kunnen maken. Ze hebben een actieve en leuke onderneming. Als er bijeenkomsten zijn dan kom je altijd wel de buurman tegen.” Ben: “En we hebben het ook erg getroffen hier in het Business Center. Het vorige kantoor zat in het centrum en dus waren veel mensen gewend om hun spullen even langs te brengen. Met die gewenning komen ze ook hier langs. De receptionistes hebben het twee keer zo druk sinds wij hier zijn!”

Hebben jullie de hele overname nu bijna op de rit?
Ben: “Ja, grotendeels wel. Ik denk voor 98% wel. Het begint nu ook weer aan te trekken, het is natuurlijk de overstaptijd, dus als het zo blijft dan wordt het nog druk met alle nieuwe klanten.” 

Dus bijna alles op de rit en goed gevestigd in Gemert, hoe gaat het komende jaar eruit zien voor OAMKB Gemert?
Ben: “We gaan sowieso uitbreiden met klanten, maar het belangrijkste is dat je de basis goed blijft houden.” Adrie: “Het afgelopen jaar was echt een survival-jaar met een verhuizing, nieuwe software, nieuwe medewerkers en ook de meest absurde en trieste ervaringen van klanten waar de rekeningen van leeggehaald waren. Ben: “En vaak zat de administratie niet vaktechnisch goed in elkaar, dus dan leek het alsof dingen gedaan waren, maar eigenlijk konden we weer opnieuw beginnen.” Adrie: “Maar inmiddels steeds meer positieve geluiden, ook hier gaat het snel beter met de economie en maken ondernemers plannen, dat geeft veel positieve energie. Maar het was wel echt een once-in-a-lifetime kans, omdat het om een behoorlijk groot kantoor ging. Er zijn de laatste maanden verschillende klanten bijgekomen, maar dan nog is het voor ons idee erg rustig. We hebben het komende jaar in ieder geval geen grote overname meer gepland staan. We gaan dit jaar continueren en zorgen dat het niveau van ons bedrijf nog verder omhoog wordt gebracht. Dat lijkt heel saai maar contacten met klanten zijn zelden saai.” Ben: “De overname had achteraf gezien niet op een beter tijdstip kunnen komen, het heeft ons allemaal een gigantische boost gegeven.” Adrie: “Nu we op orde zijn, gaan we met volle kracht vooruit!” 

OAMKB Gemert, één jaar na de overname Dit was een once-in-a-lifetime kans, OAMKB Gemert, overname, fraude, gedupeerde, klanten, administratiekantoor, online administratie, administratie online