Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Direct marketing volgens de AVG

Je hebt een fantastisch nieuw product, of een mooie aanvulling op een bestaande dienst die een klant afneemt. Mag je zomaar een mailtje sturen, of een appje of SMS bericht om dit kenbaar te maken? Met de introductie van de AVG is er behoorlijk wat onduidelijkheid ontstaan over wat je wel of juist niet mag bij direct marketing. Hoe klanten benaderen momenteel werkt binnen de Telecommunicatiewet en de AVG kun je in deze blog lezen.

Ook voor juridisch advies kun je terecht bij de OAMKB adviseur. Neem direct contact op voor meer informatie over de AVG.

Bestaande klanten benaderen

Wanneer een klant reeds een product of dienst heeft afgenomen, mag je deze benaderen via de bekende kanalen. Je moet dit kunnen bewijzen met bijvoorbeeld een koopovereenkomst of bestelhistorie in de administratie. Het gaat dus om bestaande betalende klanten, niet zomaar leads.

Mogelijk nieuwe klanten benaderen

Personen die in het verleden een offerte hebben aangevraagd, informatie zoals een brochure hebben besteld, of waar je in de winkel contactinformatie van hebt ontvangen, mag je niet benaderen met direct marketing. Tenzij ze hier expliciet mee hebben ingestemd. Vraag daarom dus uitdrukkelijk om toestemming of je ze op de hoogte mag houden van nieuwe producten of diensten.

Vier eisen voor de AVG

Om direct marketing in te zetten binnen de kaders die gesteld zijn in de AVG, moet je als aanbieder voldoen aan deze vier eisen:

  1. Het moet duidelijk zijn waar de toestemming voor verleend wordt. Je moet ook aangeven dat de informatie gebruikt kan worden voor direct marketing.
  2. De toestemming moet uit vrije wil worden gegeven en moet ook altijd weer ingetrokken kunnen worden. Intrekken moet net zo eenvoudig zijn als toekennen.
  3. Het is van belang dat de toestemming specifiek voor een doel gevraagd wordt. Bij direct marketing moet duidelijk zijn voor de potentiële klant waar het over gaat.
  4. Van opt-out is het nu opt-in. Er moet een actieve handeling uitgevoerd worden voordat je direct marketing als instrument inzet. Een dubbele toestemming met bijvoorbeeld een follow-up mail ter bevestiging is bijvoorbeeld een nette methode.

New call-to-action

Recht van verzet

In de Telecommunicatiewet staat het recht van verzet omschreven. De ontvanger kan aangeven dat hij/zij niet langer wenst benaderd te worden. Wanneer dit het geval is mag deze persoon ook niet meer benaderd worden met direct marketing informatie.

Meer mogelijkheden voor promotie

De AVG stelt grenzen, en dat kun je gerust letterlijk nemen. Zo mag je direct marketing toepassen voor organisaties die buiten de Europese Gemeenschap gevestigd zijn. Er zijn ook specifieke mailadressen binnen het bedrijf zoals ‘acquisitie@‘ en ‘aanbieding@‘ die vrij zijn voor promotionele mails. Brieven sturen naar ‘de directie’ of ‘de bewoners’ is geen enkel probleem. En individuele ondernemer benaderen is ook mogelijk omdat de AVG regelgeving voornamelijk de rechten van privé personen beschermt. Je moet er uiteraard wel rekening mee houden die ondernemers niet altijd zitten te wachten op dit soort marketing methoden. Vraaggestuurde marketing scoort doorgaans beter dan ‘cold calling’.

Wordt het tijd om jouw marketingstrategie up-to-date te brengen? Laat je adviseren door de persoonlijke OAMKB bedrijfsadviseur.

New call-to-action

AVG, direct marketing, oamkb, oamkb adviseur,