Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

De werkkostenregeling

De werkkostenregeling: vanaf 1 januari 2011 kunt en vanaf 1 januari 2014 moet u ermee gaan werken. Wat heeft dit voor gevolgen?
De werkkostenregeling
Het traditionele kerstpakket, een laptop of mobiele telefoon van de zaak, de representatievergoeding of bedrijfsfitness; het zijn wat voorbeelden van extra’s die u uw personeel fiscaalvriendelijk mag verstrekken.

De talrijke huidige regelingen houden op te bestaan. Daarvoor in de plaats komt de overkoepelende werkkostenregeling, waarmee u vanaf 1 januari 2011 kunt en vanaf 1 januari 2014 móet gaan werken.

Belastingvrije ruimte
In de nieuwe werkkostenregeling krijgt u een belastingvrije ruimte van 1,4% van uw totale loonsom, waarbinnen u uw personeel toch bepaalde vergoedingen en verstrekkingen kunt bieden. Komt u boven dat bedrag uit, dan moet u over het meerdere een eindheffing betalen van 80%.

Overgangsregeling
U mag de huidige regels nog tot 2014 blijven toepassen. Wanneer u gebruik gaat maken van de nieuwe regeling, hoeft u dat niet kenbaar te maken bij de Belastingdienst. Dit blijkt wel uit uw administratie. U heeft dus nog even de tijd om de arbeidsvoorwaarden, arbeidscontracten en uw loonadministratie aan te passen.
 
Dit artikel verscheen eerder op dezaak.nl