Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

De klant wil e-facturen. Wat nu?

Een afvalverwerkingsbedrijf schreef onlangs aan haar leveranciers dat zij voortaan elektronisch moeten factureren. Bent u verplicht aan zoiets mee te werken?
‘E-factuur’; waar hebben we het over? Een ‘e-factuur’, oftewel: een elektronische factuur, is een gewone factuur die echter niet per gewone post wordt verzonden maar die de klant langs elektronische weg bereikt. De klant krijgt dan bijv. via e-mail een factuur in pdf-formaat. Of hij ontvangt een bericht dat zijn e-factuur op een bepaalde website voor hem klaarstaat. Let op. Als ondernemer weet u dat een factuur aan allerlei eisen moet voldoen. Een misverstand is echter dat dit altijd op papier moet. De Belastingdienst behandelt een e-factuur namelijk niet anders dan een papieren factuur, beide gelden als bewijsstuk. Deze soepele regel geldt echter voorlopig alleen nog voor factureren binnen Nederland.

Voor- en nadelen. Met e-facturering wordt tijd bespaard. Ook is de kans op fouten minder groot, zeker als de e-facturering gekoppeld wordt aan het elektronische boekhoudsysteem. In principe gaat de factuur dan met een druk op de knop de deur uit. Er wordt ook bespaard op papier-, print- en portokosten en het is daardoor minder belastend voor het milieu.

Nadeel is wel dat een e-factuur gemakkelijker is na te maken dan een papieren factuur, maar de techniek is inmiddels zo ver ontwikkeld dat dit met de juiste beveiligingsmaatregelen heel goed te ondervangen is. E-facturering kent dus veel voordelen, maar voor u geldt als belangrijkste nadeel dat het u tijd kost om het binnen uw bedrijf te realiseren.
 
Dit artikel verscheen eerder op ondernemingsdatabank.indicator.nl