Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Bijtelling voor volledig elektrische auto vanaf 2019

Met ingang van 2019 is de bijtelling voor elektrische auto’s gewijzigd. Er geldt een bijtelling van 4% tot een cataloguswaarde van €50.000,- met een 22% bijtelling voor het bedrag dat hierboven zit. Maar geldt deze regeling ook voor auto’s die vóór 2019 op naam zijn gezet, en hoe valt deze berekening uit?

Meer weten over de bijtelling bij elektrische auto’s in 2019? Neem dan contact op met de OAMKB adviseur.

Kies maar een bijtelling

Wanneer een auto op de zaak wordt aangeschaft zal de bijtelling in principe voor vijf jaar worden vastgelegd. Daarbij is het niet relevant of de auto in die periode van eigenaar wisselt. Wanneer de elektrische auto werd gekocht in 2018 geldt de lagere bijtelling over de volledige catalogusprijs. Bij aanschaf in 2019 wordt er een gesplitste bijtelling gehanteerd van 4% voor de eerste €50.000,- en 22% voor de rest.

De extra kosten liggen vooral in het deel van de catalogusprijs dat boven €50.000,- ligt. Dit kan duizenden euro’s extra kosten, en geldt ook voor oudere auto’s. Bij de eerste tenaamstelling in 2014 zal de nieuwe bijtelling na een periode van zestig maanden van kracht worden. De aanschaf van een dure (meer dan 50.000 euro) nieuwe elektrische auto wordt steeds minder interessant wat betreft de bijtelling, maar ook voor oudere auto’s (meer dan 5 jaar in gebruik) kan het flink in de papieren lopen.

Elektrische auto uit 2014

Wanneer de elektrische auto in 2014 werd gekocht of via een leasecontract werd aangeschaft, en de aanschafprijs hoger lag dan €50.000,-, zal deze auto vallen onder de nieuwe regelgeving. Tot en met 5 jaar na aanschaf was een bijtelling van 7% van toepassing. Na deze 5 jaar (ergens in 2019) wordt de bijtelling 7% over de eerste 50.000 euro en 25% voor de cataloguswaarde boven de 50.000 euro.

Kun je de hogere bijtelling voorkomen?

Wanneer de elektrische auto tot het ondernemingsvermogen voor de inkomstenbelasting (eenmanszaak of VOF) wordt gerekend, is het niet mogelijk om dit zomaar aan te passen. Omdat de auto niet kan worden overgeheveld naar privé krijg je te maken met een hogere bijtelling. Wanneer je hieraan wilt ontkomen is de enige optie om de auto te verkopen, en dan weer een andere elektrische auto terug te kopen of een lease contract af te sluiten. Zorg dat deze auto een cataloguswaarde heeft die niet veel hoger ligt dan €50.000,- om te voorkomen dat je weer hetzelfde probleem krijgt. 

Vooruit kijken naar 2021

Met ingang van 2021 zal de lagere bijtelling geheel afgeschaft worden. Dit geldt niet voor elektrische auto’s waar de vijf jaar periode nog niet van is verstreken. Voor alle elektrische auto’s geldt dat de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting en BPM zal verdwijnen. Dit was eerst aangekondigd voor 2021, maar wordt waarschijnlijk uitgesteld tot 2025.

Nu worden elektrische auto’s vooral zakelijk gereden, maar daar wil de overheid verandering in brengen. Vanaf 2021 krijgen particulieren een subsidie van 6.000 euro bij aanschaf van een elektrische auto is de planning. Zodra hier meer bekend over wordt, zullen we je informeren.

Ook voor elektrische auto’s die voor 2019 op naam zijn gezet moet je rekening houden met de nieuwe bijtelling. Vraag het na bij de OAMKB adviseur.