Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

De 7 hoofdzonden van Crowdfunding

Wat je moet weten voordat je een campagne lanceert. Deze pagina is een korte en krachtige handleiding over hoe je het meeste haalt uit je crowdfunding campagne. 

 

1 . HEBZUCHT - het gaat niet alleen om het geld !

Crowdfunding geeft je de kans om je bedrijf bekend te maken en hiermee bouw je aan je publiek voorafgaand aan de start van je bedrijf of project. Deze voordelen zijn soms zelfs meer waard dan de financiering.

Extra voordelen van crowdfunding zijn:

 

2 . GULZIGHEID - wat is een redelijke financieringsdoelstelling ?

Het is altijd beter om je doel te halen dan om je doel niet te halen. Klinkt vanzelfsprekend? Dus kies een doel dat klein genoeg is zodat je dit vol vertrouwen kunt halen. Dan zal de korte tijd waarin het doel behaald is een vleugje glans toe voegen aan je campagne!

Houd in gedachten dat je later altijd voor een nieuwe ronde van financiering kunt terugkomen, mits je een nieuwe doelstelling hebt.

 

3 . TROTS - ijdelheid is eigenlijk goed

Eigenlijk ... is een beetje ijdelheid goed als het gaat om je crowdfunding campagne! Maak een video.

Het publiek vindt het heerlijk om je gezicht te zien op je crowdfunding campagne video. Dus toon jezelf en vertel het verhaal van je plan of bedrijf in het kort.

Filmmakers: de ervaring leert dat het publiek de voorkeur heeft om vrouwen, mannen, met passie aan het werk te zien met hun bedrijf en plan.

Het is nog beter als je je crowdfunding campagne video leuk en origineel kan maken.

 

4 . LUIAARD - zzz ... succesvol funden gaat over over het betrekken van je publiek!

Niets doen zodra je plan live is, dan is de kans groot dat er niets zal gebeuren . Daarom is luiaard veruit de meest dodelijke van alle crowdfunding zonden!

In de volgende paragraaf wordt uitgelegd hoe je in detail een publiek kunt opbouwen.

 

5 . LUST - deel de liefde!

Het betrekken van je publiek is een beetje zoals het hof maken. Je kunt niet meteen vragen wat je wilt als je op zoek bent naar liefde.

Identificeer je publiek . Begin met jezelf te vragen: welke thema’s van mijn plan zijn leuk voor het publiek? Waar is het gelegen ( bezienswaardigheden), hoe wordt het geproduceerd (genres, methoden), wie neemt deel (team en daarbuiten)?

Hier volgen een paar aanwijzingen over welke soort publiek je nodig hebt om het hof te gaan maken. Stel jezelf de vraag: wie zou mijn plan een goed idee vinden? Wie kan zich identificeren met het plan?

 

6 . TOORN - houdt het hoofd koel: geef jezelf genoeg tijd.

Maar ...geef jezelf ook weer niet teveel de tijd. Deadlines helpen dingen gedaan te krijgen .

Kies een mijlpaal voor de deadline (bijv. start van pre-productie), dit helpt het motiveren van je troepen.

 

7 . JALOEZIE  - beter goed gejat dan slecht gemaakt

Kijk maar eens wat succesvolle crowdfunding-aanvragen hebben gedaan in het verleden en hoe ze het hebben gedaan. Wees schaamteloos in het kopiëren van wat ze goed hebben gedaan!

2013-11-28