Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

7 adviezen voor snel en slim werken

1. Verwar werktempo niet met druk zijn

Het gaat er niet om hoeveel uren er wekelijks wordt gewerkt, veel belangrijker is het hoe snel de organisatie de gekozen doelen bereikt. Hard werken hoeft niet hetzelfde te zijn als slim werken.

 

2. 'Walk the talk'

Zijn snelheid en wendbaarheid voor de organisatie topprioriteit, dan is het essentieel dat het topmanagement zich conform hiermee gedraagt. Als de top niet zelf het goede voorbeeld geeft, dan is de organisatie weer snel terug bij af - hoe voorbeeldig de managementdisciplines ook worden uitgevoerd.

 

3. Omarm risico's, ontwijk ze niet

Risico en kans zijn de twee kanten van dezelfde medaille. Organisaties zijn succesvol indien ze erin slagen als eerste risico's aan te durven en kansen te grijpen.

 

4. Perfect plannen bestaat niet

Excessief plannen is een van de grootste gevaren voor succes. Je kunt je niet op alles voorbereiden, dus streef naar planning waarvoor geldt 'goed is goed genoeg'. Niet het vermogen vaardig te plannen, maar het vermogen in actie komen, alert te zijn, te leren en te verbeteren, zijn het belangrijkst.

 

5. Delegeer

Altijd maar moeten wachten op toestemming van de leider vertraagt enorm. Wil een organisatie snel en wendbaar handelen, dan moet de leiding delegeren. D.w.z. de leiding stelt de doelen vast, wijst de richting aan en schept de voorwaarden opdat anderen hun werk kunnen doen. En biedt dus autonomie, maar niet zonder rekenschapsplicht.

 

6. Hou het eenvoudig

Complexiteit en snelheid gaan niet samen. Dus ontwerp een eenvoudige, transparante, fit-for-purpose-organisatie. Hou de organisatie plat, minimaliseer de hiërarchie. Zorg voor een duidelijke waardepropositie en een werkend businessmodel. En laat 'de stem van de klant' door heel de organisatie klinken.

 

7. Niets bevordert falen zo erg als succes

Neem Nokia tien jaar geleden. Het bedrijf was toen zo succesvol, dat het topmanagement zich onverslaanbaar achtte. Succes werd hun grootste zwakheid, dat is de Wet van de Remmende Voorsprong.

Bron: Sigmaonline/ Crosswiresblog