Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

5 tips om perfectionisme de baas te blijven

Perfectionisme houdt u af van wat werkelijk belangrijk is. Deze 5 tips zorgen ervoor dat u uw kostbare tijd besteedt aan de zaken die er écht toe doen.

Perfectionisme houdt u af van wat werkelijk belangrijk is. Deze 5 tips zorgen ervoor dat u uw kostbare tijd besteedt aan de zaken die er écht toe doen.

Perfecte sommetjes

12+15=27         45-18=27         8x7=56         50:5=10         33+48=81         99-1=98

Deze sommen kloppen en zijn dus perfect! Maar uw werk als ondernemer is zelden zo eenduidig perfect te maken als deze sommen. U heeft hebt immers niet alleen te maken hebt met cijfers en feiten, maar ook het mensen en hun verschillende ideeën, meningen en voorkeuren, met de cultuur van de organisatie en nog veel meer facetten.

Al wilt u het nog zo goed doen en al steekt u er nog zoveel tijd in, u zult de gewenste perfectie nooit bereiken. Zo bestaat de perfecte reorganisatie niet, al is het alleen maar omdat het perspectief van de directie enorm verschilt met dat van de medewerkers.

U kunt een gesprek tot in de puntjes voorbereiden, maar het loopt altijd anders dan u verwacht. Daarnaast kost het u zoveel tijd dat u een heleboel andere dingen niet doet, simpelweg omdat daar geen tijd meer voor is.

U kunt een plan van aanpak schrijven dat in 2 uur voor 80% klaar is. Maar als u er vervolgens nog twee weken over doet om het perfect te krijgen, kunt u deze tijd niet meer steken in strategisch overleg met uw leidinggevende, een goed gesprek met een medewerker of het creëren van draagvlak voor dat plan van aanpak.

Perfectionisme houdt u af van wat werkelijk belangrijk is. U kunt vijf dingen goed doen in dezelfde tijd dat u één ding perfect probeert te doen. En aangezien u dit leest, wilt u meer doen van wat er echt toe doet... ;-)

De 80-20 regel
De 80-20 regel (zie ook: Haal meer uit uw trouwe klanten) zegt dat u 80% van uw resultaat haalt in 20% van de tijd. En dat u 80% van uw tijd besteedt aan de laatste 20% van die resultaten. Dit betekent dat u 80% van uw tijd overhoudt als u genoegen neemt met 80% van het resultaat. Dat is een hoop kostbare tijd die u overhoudt! Als u dit realiseert, wordt meteen duidelijk dat 'goed = goed genoeg' een veel effectievere regel is om met uw kostbare tijd om te gaan.

Voor de echte perfectionisten is het wel even wennen om tevreden te zijn met 80% van het resultaat. Dit lukt u als u gaat ervaren hoe veel belangrijke dingen u kunt doen in de tijd die u overhoudt.

U moet er hierbij natuurlijk wel aan denken dat u zich richt op de belangrijkste 80% van het resultaat. Als de lay-out van uw plan van aanpak perfect is, maar de inhoud klopt toch niet helemaal, dan slaat u de plank mis.

Als u beter gaat letten op de tijd- en kwaliteitsverhouding loopt u het risico dat u meer bezig bent met productief zijn (op de klok kijken), dan dat u werkelijk de aandacht hebt bij waar u mee bezig bent. Dit is een valkuil die ik zelf in het begin vaak (en nu soms nog) tegenkwam.

Nu ik eraan gewend ben, merk ik juist dat deze manier van werken ervoor zorgt dat ik de belangrijkste dingen eerst doe.

5 tips om u te richten op 'goed = goed genoeg'

1.    Bepaal vooraf hoeveel tijd u wilt besteden. Het is raar maar waar. Als u besluit hoeveel tijd u wilt nemen om uw resultaat neer te zetten en u houdt zich hier ook aan, dan zult u zien dat het binnen die tijd af is (het 80%-resultaat).

2.    Plan de tijd die u wilt besteden in uw agenda. Als u er geen tijd voor vrijmaakt in uw agenda, zult u er ook niet aan beginnen. Plan precies zoveel tijd als u met uzelf hebt afgesproken.

3.    Begin meteen als de tijd is aangebroken. Dus niet eerst nog even uw mail checken of een kopje koffie halen of nog even iemand een vraag stellen. Voor u het weet is er een halfuur voorbij en denkt de perfectionist in u 'Aaahh, het lukt toch niet' en begint u helemaal niet.

4.    Werk van grof naar fijn. Maak bijvoorbeeld bij het schrijven van een stuk eerst de kopjes van de paragrafen, bepaal dan de inhoud en kijk pas als laatste of het een beetje lekker geschreven is. Zet een wekkertje op de helft van de beschikbare tijd en check als die afgaat of u nog op de juiste wijze bezig bent.

5.    Stel uzelf een deadline. Besluit tevoren dat u tevreden bent met het resultaat dat u dan heeft. Ontdek wat hiervan het resultaat en het effect is op uzelf (als u de onwennigheid voorbij bent). En kijk eens in uw omgeving. Wat vinden anderen van het resultaat dat u hebt bereikt, is het goed genoeg?

Kortom: een perfecte manager/ondernemer bestaat niet, dus probeer dat ook niet te worden! Gebruik uw kostbare tijd om de belangrijkste dingen goed genoeg te doen en durf te kiezen voor die 80%!

Bron: de Zaak

Tags: Perfectionisme, tips, deadline, perfect, managen, OAMKB