Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

4x ondernemerslef: onderneem het ervan!

Als ondernemer kun je veel invloed uitoefenen op je eigen leefomgeving, die  van je waardevolle mensen om je heen, en meer. Wat een nutteloos (ingewikkelde) theorie: Missie, Visie, Strategie.. in elk ondernemersplan staat het, en niemand weet toch echt het verschil tussen missie en visie, dus: laat dat zitten. Vraag je liever af: wat is het allermooiste wat jij met je bedrijf kunt doen? Of vraag het direct aan OAMKB en we leggen je uit hoe jij het beste kunt online ondernemen.

Onderneem ‘t ervan! 

Eenmaal ondernemer, wil je nooit meer in loondienst. Willen? Kunnen, vooral vaak. Er zitten zoveel voordelen aan. Ik noem er enkele die je wel kent: je zoekt je eigen collega’s uit, bepaalt je eigen werkomgeving, deelt je eigen tijd in, maar heb je ook gedacht aan:

Er zijn veel egoïstische vrijheden te nemen, maar ook maatschappelijke. Eerst de egoïstische voor de gezelligheid:

1. Werken vanuit een exotisch oord

Pak je biezen, via internet kun je alles op afstand doen: het online ondernemen. Via Google apps for work, hangout, Skype, online boekhouding, heeft niemand meer een fysiek kantoor nodig en al helemaal niet per se in Nederland, wat een voordelen van online ondernemen! 3 Jonge gasten van Digitus Marketing besloten het erop te wagen en zijn naar Grand Canaria verhuisd! Ze doen toch alles al online, dus het online ondernemen was een logische stap. Hun verhuizing daarnaartoe was al een marketingstunt die ze goed hebben uitgebuit.

2. ‘Nee’ zeggen tegen een klant

De 80-20 regel kennen we allemaal: 20% van je klanten slurpt 80% van je tijd en energie op. Maar om ze nou ‘nee’ te verkopen, wie durft dat?! Doet dat niet iets met je reputatie? Wat als zij over jou gaan praten. Een slechte referentie telt 7x zo hard mee als een goede. De vraag is echter, of je slechtste klanten jou nu dan wel een goede referentie geven, of dat ze nu al kwaad over je spreken. Zo ja, dan is afscheid nemen heel erg wenselijk. Spreek met een concurrent-collega met een ander karakter af dat je elkaar de moeilijke klanten doorgeeft. Grote kans dat de ander die klant helemaal niet moeilijk vindt. In de vrijgekomen tijd, kun je van je goede klanten ambassadeurs maken en meer van dat ‘soort’ klanten binnen krijgen. Goed voor jou en goed voor hen. 

3. ‘Nee’ zeggen tegen een opdracht

Waarom zou je bij online ondernemen een opdracht juist wel of niet doen? Als we Google als ons grote voorbeeld nemen dan kijk je hier naar de 70-20-10 regel zoals eerder vermeld in de blog over de 8 innovatieprincipes van Google:  70% komt uit de core business, 20% uit gerelateerde projecten van je core business en 10% is niet gerelateerd aan je core business. Voila: nu weet je of je die opdracht bij online ondernemen nu wel of juist niet moet aannemen. Maak je geen zorgen over de administratie die erbij komt kijken, die besteed je lekker uit. Neem hiervoor contact op met OAMKB, wij helpen je hier graag mee verder.

Weet je het nog steeds niet omdat je bang bent voor je concurrentie bij online ondernemen? Google zegt: focus op gebruikers niet op concurrentie. Heeft jouw ideale doelgroep er baat bij? Nu, of in de toekomst? Past de opdracht nog binnen de 10%, 20% of 70% van je business? Dan weet je of je de opdracht moet aannemen. Zo niet, dan kun je je tijd van het online ondernemen wederom beter aan je ideale doelgroep besteden en aan het verbeteren van jouw product of dienst. Niet 10% verbeteren, maar 10x beter. Zo doen we het ook bij OAMKB!

4. De opdracht lekker eigenwijs heel anders uitvoeren

Als de uitkomst maar goed is! Zo vroeg Nike de vlogger Casey Neistat een film te maken over wat het betekent om ‘het te laten tellen’: #makeitcount. In plaats van hun film te maken, heeft hij het hele budget opgemaakt aan een wereldreis samen met zijn vriend. In 10 dagen was het geld op. Zijn video van 4,5 minuten, is meer dan 18 miljoen keer bekeken. 

Conclusie: start with why

Wat we van Apple en Simon Sinek hebben geleerd is dat je vooral moet kijken naar WAAROM je dit bedrijf hebt, waarom je deze producten of diensten bij het online ondernemen aanbiedt. Die overtuiging moet scherp zijn en je ideale doelgroep duidelijk. Dan weet je ook of je doelgroep het juist geweldig vindt dat jij aan online ondernemen doet, op een exotisch eiland zit (vooral als marketingtool gebruiken!), dat je selectief bent in je klanten, selectief in je opdrachten en eigenwijs in hoe je ze uitvoert. Uiteraard helpt het om dan ook helemaal overtuigd van jezelf, je bedrijf, je product of dienst te zijn. Dan heb je wel het lef. Hoe zit dat bij jou? Waar zou je meer lef voor willen hebben?

Gaat het idee van online ondernemen al bij je kriebelen? Wacht niet langer en neem nu contact op met OAMKB. Wij helpen je graag verder met jouw onderneming!

Juni, 2016

4x ondernemerslef: onderneem het ervan, ondernemen, online ondernemen, ondernemersplan, eigen bedrijf, onderneming, OAMKB, bedrijfsadvies, lef