Zzp en klein mkb Midden en groot mkb RA-/AA-accountant of fiscalist?
Doe mee aan onze franchiseformule!
Bel me terug
Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan over hoe jij tijd kunt besparen op je administratie
Neem nu contact op!

Hoe krijg je gratis publiciteit in de nieuwe economie?

De journalistiek is totaal veranderd. De rol van PR bureaus ook. In deze blog lees je wat er veranderd is en hoe je daarvan gebruik kunt maken. 

Wat is waar? Is de geschiedenis (door journalisten geschreven) waar?
Traditionele journalistiek: inmiddels meer geïnformeerd door social media dan door Public Relations.
Nieuwe journalistiek: Apple news, Blendle, De Correspondent, Vice, Feedly, Yahoo news,  Twitter moments, Snapchat discover, Facebook Instant Articles.
 

De filosofie van de waarheid

Wat waarheid precies betekent is al onderwerp van discussie sinds de oudheid. Mensen lijken niet spontaan in staat te zijn te weten wat waar is en wat niet. Dus ‘geloven’ we in argumenten voor een beschrijving van de waarheid. In de wetenschap is de vraag naar "waarheid" opgelost door deze te bewijzen in een onderzoek volgens richtlijnen.

In de hedendaagse filosofie is er (o.a.) de consensustheorie van de waarheid uit 1981: een uitspraak is waar, wanneer een onbegrensd groot aantal mensen dat over alle wenselijke communicatiemiddelen beschikt deze uitspraak zou onderschrijven.

De bron hiervan is natuurlijk Wikipedia. En de cirkel is rond.

Geschiedschrijving

Er is veel kritiek op de geschiedschrijving, vooral tijdens de Middeleeuwen omdat elke gebeurtenis een overwinning voor het geloof zou zijn.

In het boek ‘Het zijn net mensen’, laat Joris Luyendijk zien dat ook onze media ons een gefilterd, vervormd en gemanipuleerd beeld van het Midden-Oosten geven. De keuze van een woord geeft al een mening weer: is iemand die geweld gebruikt om zijn opvattingen te verdedigen een vrijheidsstrijder of een terrorist?

Journalistiek vs Public Relations

Wikipedia zegt: “Journalistiek is de discipline van het verzamelen, controleren, rapporteren en analyseren van het nieuws.”

Dat de kwaliteit hiervan nog wel eens te wensen overlaat bewijst de nieuwe term churnalism (ipv Journalism) dat karnen betekent. Deze term introduceerde de BBC in 2008 al voor de journalistiek die steeds steeds minder originele artikelen plaatst en steeds meer berichten direct overneemt van Public Relations bureaus.
 

Public relations publiciteit nieuwe economie

De oorzaak is logisch: de redacties worden steeds kleiner waardoor journalisten niet meer achter hun bureaus vandaan komen. Daardoor zijn ze steeds afhankelijker geworden van de PR sector, die juist enorm gegroeid is en professioneler is geworden. PR bureaus en woordvoerders sturen redacties direct plaatsbare artikelen.

Hierdoor is de journalistiek minder onafhankelijk geworden en heeft het aan diversiteit verloren. Wanneer er achter het artikel staat dat de bron ANP (Algemeen Nederlands Persbureau) is, dan weet je het eigenlijk al: het ANP selecteert de vele ingezonden persberichten van PR redacties op relevantie of nieuwswaardigheid. Media kiezen hier hun artikelen en nieuwsitems uit. Tevens opmerkelijk is dat de media elkaar kopiëren. Het zal je opgevallen zijn dat een nieuwsberichten op zowel het NOS journaal, het RTL nieuws en het SBS 6 journaal terugkomt, alsmede in het AD, de Telegraaf, de Trouw en in het NRC.

Social media wint aan geloofwaardigheid

Er is door ING een wereldwijd onderzoek gedaan naar de impact van social media op het werk van PR-professionals en journalisten. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat steeds meer journalisten (nu al 46%) sociale media als betrouwbare bron van informatie zien; en nu al 60% van de journalisten sociale media als hun belangrijkste bron van informatie zien.

De trend: fact checking is 'uit', crowd checking is 'in' werd alom herkend en 72% van de PR-professionals gaf aan social media een grotere rol te zullen gaan geven in de toekomst.

crowd checking gratis publiciteit nieuwe economie

Bron: ING studie en studie van Journalism 2015

Apple news

Wie weet er beter wat je interessant vindt dan.. jij zelf. Uiteraard mogelijk gemaakt door Apple. In Apple news kun je je eigen ‘krant’ samenstellen. Het nieuws dat jou interesseert, wordt ingeladen van verschillende websites. Je kunt gemakkelijk zoeken en bewaren. Een soort Spotify voor het nieuws dus.

apple news publiciteit nieuwe economie

Blendle

Blendle is een Nederlandse digitale nieuwskiosk, de UBER van de journalistiek. Blendle is in 2014 opgericht door Alexander Klöpping en Marten Blankesteijn. Het idee hierachter is dat je je eigen krant samenstelt vanuit je interesses. Je hoeft dus niet meer voor een hele krant te betalen, of alle bladen door te nemen. Je kiest alleen het artikel dat je interesseert. De oprichting is mede gefinancierd door The New York Times. Blendle zal in 2016 dan ook de stap naar de VS maken.

De Correspondent

Voormalig hoofdredacteur van NRC Next Rob Wijnberg vond dat journalistiek anders kon, en moest. Hij startte door middel van crowdfunding De Correspondent. De Correspondent gaat in op het nieuws en zoekt daarbij vooral maar de betekenis van nieuws. Het doel van de Correspondent is dan ook om meer inzicht te bieden in hoe de wereld werkt. “Een dagelijks medicijn tegen de waan van de dag”.

lees verder de correspondent gratis publiciteit nieuwe economie

Vice

Vice Media is een Amerikaans mediabedrijf dat een tijdschrift, website, televisie- en filmproductiebedrijf, platenlabel en imprint omvat. Sinds maart 2006 wordt er een Nederlandse uitgave van het tijdschrift en de website gemaakt. De artikelen kunnen goed gevolg worden via Facebook en bevat ook Nederlandse artikelen.

Vice is vooral geschikt voor (jonge) mensen die meer human interest verhalen willen lezen achter het nieuws. Zo had Vice een artikel van een meisje gepubliceerd dat de ‘ontvoerder’ van het NOS journaal herkende als iemand met een psychose zoals haar eigen moeder wel eens had. De gebeurtenis werd precies geanalyseerd en verklaard. Ze kwam in haar artikel op voor de jongen omdat hij niet beschermd werd en niet geblurd werd, terwijl dit bij echte criminelen wel gebeurt.

vice gratis publiciteit nieuwe economie

Twitter moments

 

Twitter Moments gratis publiciteit nieuwe economie

Als reactie op de daling in groei van nieuwe Twitterabonnees is Twitter moments ontwikkeld: je kunt met foto’s en video eenvoudig een gebeurtenis volgen. Stap je later in, dan kun je terugkijken in de tijdlijn.

Hiermee wordt er dus geen verslag van een gebeurtenis gedaan, maar volg je die gebeurtenis live.

 

Yahoo news

Yahoo ken je vanaf 1994 als zoekmachine. Inmiddels heeft het internetbedrijf veel meer: Flickr, Altavista, Delicious, Yahoo Mail, Yahoo Games en Yahoo news. Al lijkt het Yahoo toch niet heel goed te gaan en heeft het pas aangekondigd 15% van het personeel te ontslaan.

Feedly

Met Feedly kun je de artikelen verzamelen die voor je werk interessant zijn. Zo maak je je eigen vakblad.

Snapchat discover

Snapchat kent de meerwaarde dat een foto slechts 10 seconden te zien is, waarna die verdwijnt en ook op geen enkele server meer achterblijft. Je kunt meerdere voordelen voor zo’n medium bedenken. Dat de ontvanger van de foto wel een screenshot kan nemen van je foto had de moordenaar van zijn klasgenootje vorig jaar niet bedacht. Hij werd meteen opgepakt.

Met Snapchat discover kun je snel door alle nieuws, zowel van social media als van onder andere CNN, Vice, National Geografic swipen. Helemaal up-to-date van elk nieuws dat je interessant vindt via 1 app.

Facebook instant articles

De facebook variant van Snapchat discover het Instant Articles, sinds december 2015 ook in Nederland, aldus NRCNext. Inmiddels gevoed door nieuws van Metro, RTL Nieuws. Later volgt NOS, NU.nl en De Telegraaf. De bron van dit nieuws is overigens ANP, staat onder het bericht. En de cirkel is rond.

 

Hoe kun je hiermee als ondernemer gratis publiciteit krijgen?

Als ondernemer kun je zorgen dat jouw artikel gekozen wordt. Daarom is het schrijven van relevante content de sleutel. Wat is voor jouw doelgroep interessant om te lezen? Heb je iets nieuwswaardigs waar jouw doelgroep enthousiast van wordt? Zorg dat je in de gekozen artikelen komt. Je kunt journalisten makkelijk triggeren door het bericht of het artikel via social media te verspreiden. 

 

Wat heeft dit te maken met OAMKB?

OAMKB is fan van de nieuwe economie en alles wat daar naartoe beweegt. Zo is de nieuwe journalistiek uiteraard ook machtig interessant. Veel van onze klanten hebben een MKB bedrijf in de nieuwe economie. We denken met ze mee, helpen ze aan interessante content (zoals deze blog), aan financiering, kijk maar naar de crowdfunding projecten die we mogelijk gemaakt hebben. Heb je ook relevante content nodig? Mail naar renee.petiet@oamkb.nl. Heb je financiering nodig? Lees dan meer over onze crowdfunding. We zitten zelf op de kop van de golf met innovatieve software, maar vooral met de werkprocessen zodat administraties helemaal automatisch kunnen verlopen.

Ben je ook ondernemer in/naar de nieuwe economie, dan helpen we je heel graag verder ontwikkelen. We hebben alle ambitie en expertise in huis om je verder te helpen. Neem contact op om eens te sparren, om kennis te maken en om eens te snuffelen hoe wij dat in de administratie en accountancy voor elkaar krijgen. Je bent van harte uitgenodigd! info@oamkb.nl. 085 - 30 30 794

 

social media gratis publiciteit nieuwe economie, social media, media, journalistiek, Public Relations, PR, OAMKB, Online administratie, administratie online, boekhouder